Activitatea aceasta îi scoate pe elevi din rutina și plictiseala zilnică de la școală. Durează o oră și poate fi făcută cu elevii începând de la clasa a IV-a până la a XII-a, diferind doar gradul de dificultate a hărții. Se poate face într-o oră oarecare de Geografie, chiar dacă geografia orizontului local nu se regăsește în programa multor clase. Totuși, dacă chiar vrei să faci ceva interesant la oră, de cele mai multe ori trebuie să ieși din rigiditatea programei.
Activitatea constă în parcurgerea unui traseu scurt prin localitate, având ca punct de pornire și sosire școala (sala de clasă mai exact). Fiecare elev primește o hartă. Va exista și o busolă. Pe traseu grupul se oprește în 3-4 puncte de analiză. Elevii vor identifica elementele geografice din teren pentru a le carta folosind creioane colorate. Activitatea nu este concurs, elevii trebuind să se ajute reciproc.
Eu am ales o hartă mută a centrului municipiului Ploiești, pe care sunt reprezentate schematic străzile și clădirile. Sarcinile elevilor sunt:
- să identifice tipul clădirilor (blocuri, case, magazine etc.) și să le coloreze corespunzător.
- să coloreze toate străzile și să noteze doar denumirile principale.
- să noteze denumirile principalelor puncte de interes (școli, piețe, monumente).
Fig.1. Exemplu de hartă mută folosită la ora de Geografie... din oraș
Alte idei de activități asemănătoare
1) Clasele prietene
Profesorul parcurge cu elevii un traseu prin localitate, ei având sarcina să traseze pe o hartă exact drumul parcurs. Pe traseu elevii pot ascunde diverse ”comori”. La ora următoare, altă clasă se poate folosi de aceste hărți pentru a parcurge același traseu și pentru a găsi ”comorile” ascunse. Ambele clase vor câștiga sau ambele vor pierde un anumit premiu oferit de profesor... o notă bună să zicem. Prima clasă are tot interesul să deseneze cât mai bine traseul, iar a doua clasă trebuie să fie la fel de isteață să găsească traseul. Drumul trebuie să fie bine gândit de profesor, să fie destul de întortocheat (inclusiv pe alei/ pe ulițe), dar să se încadreze într-o oră.
2) Harta experiment
Li se oferă elevilor câte o foaie albă. Profesorul conduce grupul de elevi într-o zonă apropiată școlii și destul de eterogenă geografic, să zicem la o intersecție principală. Fiecare elev trebuie să deseneze harta zonei pe care o observă. Un bun pedagog înțelege importanța rezultatelelor. Recomand acest experiment mai ales învățătorilor și profesorilor de Geografie care sunt și diriginți la clasa respectivă. Din niște ”măzgăleli” poți afla câte ceva foarte important despre fiecare copil.
- o hartă frumoasă înseamnă aptitudini artistice.
- încercarea de a face harta la scară înseamnă o înclinație spre matematică, spre o rânduială a lucrurilor.
- reprezentarea doar a elementelor geografice principale/ esențiale poate însemna o înclinație spre activitate practică.
- o hartă care abundă în detalii sugerează înclinația spre lucrul minuțios.
- dacă autorul a insistat pe desenarea străzilor, acesta poate avea o fire mai dinamică, mai activă.
- dacă autorul a insistat pe desenarea clădirilor înalte față de cele joase (în ciuda faptului că cele joase pot fi mai importante - școala, primăria), acest lucru îi poate scoate la iveală ambiția și pasiunea pentru lucrurile mărețe.
O hartă poate fi interpretată în multe moduri. Important este să descoperi și să alimentezi aptitudinile și înclinațiile elevului astfel încât să îi fii de folos pentru parcursul în viață.
În concluzie, se pot face la oră multe chestii captivante. Trebuie doar să vă depășiți teama că nu vă ascultă copiii și că veți avea probleme (copiii nu ascultă, în general, când profesorii sunt neinteresanți). Trebuie, de asemenea, să ieșiți din plictisitoarea materie de zi cu zi, de care țineți cu dinții de frica inspecțiilor fantomă (orice inspector întreg la cap se bucură când elevii sunt captivați, chiar dacă nu ați ținut cont de programă). Așa că nu vă mai speriați. Gândiți-vă la ceva interesant și puneți în practică! Succes!
___
de Ionuț T.
23.02.2015
Un comentariu:
Foarte interesant articolul.
Trimiteți un comentariu