Bac geografie 2020: programa și modele de subiect

          Dată fiind situația prezentă (covid19), programa pentru bacalaureat 2020 acoperă doar materia de pe semestrul I. Nu mai apar chestiunile despre Uniunea Europeană. Subiectele rămân aproape la fel, cu mențiunea că la Sub. III.C., unde în anii precedenți am avut de caracterizat o țară (fie vecină României, fie un stat important al Uniunii Europene), cel mai probabil anul acesta vom avea de caracterizat o unitate de relief din România (vezi mai jos modelele de subiect).


Iată extractul din programa pentru bacalaureat 2020:

Conţinuturi: Geografie. Europa – România – Uniunea Europeană
A. EUROPA ŞI ROMÂNIA – ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ
1. Spaţiul românesc şi spaţiul european
2. Elemente fizico-geografice definitorii ale Europei şi ale României:
- relieful major (trepte, tipuri şi unităţi majore de relief)
- clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică)
- hidrografia – aspecte generale; Dunărea şi Marea Neagră
- învelişul biopedogeografic
- resursele naturale
3. Elemente de geografie umană ale Europei şi ale României
- harta politică a Europei; România ca stat al Europei
- populaţia şi caracteristicile ei geodemografice
- sistemul de oraşe al Europei
- activităţile economice – caracteristici generale
- sisteme de transport

Pentru a consulta modelele de subiecte la geografie 2020, CLICK AICI, AICI, AICIAICI, AICI, AICI.
___
Dacă ți-a plăcut acest articol, mă poți susține pentru munca depusă printr-o donație.

de Ionuț Tudose
23.04.2020

30 de comentarii:

  1. Eu nu inteleg de ce a inlocuit acel exercițiu...era unul din cele mai ușoare...cel actual mi se pare mai greu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Greu, ușor, s-a dat lege să se examineze doar materia de pe primul semestru. Țările și Uniunea Europeană se fac pe al doilea.

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. Subiectul cu un stat de caracterizat și chestiunile despre Uniunea Europeană.

      Ștergere
    2. În loc de caracterizarea unui stat va fi caracterizarea unei unități de relief.

      Ștergere
    3. Din Romania sau Europa? Sau oricare?

      Ștergere
    4. România, din ce am văzut pe modele...

      Ștergere
    5. Eu nu înțeleg asemănările și deosebirile unui stat anume

      Ștergere
  3. ma puteti ajuta va rog cu un raspuns la un exercitiu:
    1) Explicati faptul ca terenurile ocupate de vegetatie forestiera au o pondere foarte insemnata in Norvegia.

    2)Prezentați un argument prin care să evidențiați importanța economică a axei de navigație
    fluvială Dunăre-Main-Rin în spațiul european.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1) Condițiile climatice impuse de așezarea geografică (climat temperat-continental boreal și temperat-oceanic, temperaturi medii anuale de 0-9 gr C), precum și relieful predominant montan explică răspândirea vegetației forestiere (mai als conifere) pe suprafețe mari.

      2) Statele traversate de această axă navigabilă (Germania, Austria, România etc.) au acces direct atât spre Marea Nordului și Oceanul Atlantic, cât și spre Marea Neagră. Astfel, comerțul pe apă se poate face în dublu sens.

      Ștergere
  4. Este valabil și pentru cei din promoțiile anterioare sau doar pentru cei de clasa a 12-a?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru toți care susțin bacalaureatul anul acesta (2020), indiferent de promoție.

      Ștergere
  5. O sa mai avem regiunile turistice?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Turismul intră la „Activitățile economice - caracteristici generale”, deci este bine să cunoști principalele regiuni tursitice și câteva stațiuni. Pe harta aceasta găsești câteva orașe cu funcție turistică din Europa: https://geografilia.blogspot.com/2017/02/harta-bac-europa-orase-si-regiuni.html

      Ștergere
  6. Buna ziua, imi puteti raspunde la aceste 2 intrebari.
    Explicați:
    1. faptul că în Câmpia de Vest cade o cantitate medie anuală de precipitații mai mare decât în
    Podișul Dobrogei, deși altitudinea câmpiei este mai mică decât a podișului.
    2. modul în care un factor natural a contribuit la formarea Deltei Dunării.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1. Câmpia de Vest primește influențe oceanice, umede care nu ajung și în Podișul Dobrogei. Acesta se află în SE țării, în zona influențelor continentale (numite și est-europene sau de ariditate).
      2. Valorile mici ale mareelor (flux-reflux) au permis acumularea sedimentelor la gura de vărsare a fluviului Dunărea. Valorile ridicate ale fluxului ar fi erodat și îndepărtat nisipurile de aici.

      Ștergere
  7. Ma puteți ajuta va rog la acest exercițiu?
    Prezentati o cauză a diferențelor mici dintre vara și iarna în climatul temperat oceanic.

    RăspundețiȘtergere
  8. Oceanului Atlantic are rol moderator climatic. Oceanul se încălzește mai greu vara (care este mai răcoroasă), și se răcește mai greu iarna (care este mai blândă).

    RăspundețiȘtergere
  9. Bună ziua! Pentru promoțiile anterioare se dă din tot sau doar din semestrul I? Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ma puteti ajuta, va rog, la următoarele exerciții?
    1. Prezentati doua cauze ale tendinței de îmbătrânire a populației în Europa.
    Prezentati 2 cauze care determină diferența dintre temperatura medie anuala înregistrată în Constanța (11°C) și Suceava (7°C).
    3.Prezentati 2 cauze care determină înregistrarea unui număr mic de precipitații în Podisul Dobrogei în comparație cu celelalte regiuni ale țării.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1. - natalitatea scăzută determină creșterea proporției vârstnicilor.
      - condițiile de trai și nivelul de dezvoltare economică ridică speranța de viață și astfel crește proporția vârstnicilor..

      2. - cele două municipii sunt așezate la latitudini diferite. Constanța este mult mai la sud și primește mai multă radiație solară.
      - Constanța este așezată la altitudine mai mică.

      3. - Podișul Dobrogei este așezat în sud-estul țării, în zona influențelor climatice continentale (est-europene), cu un continentalism mai pronunțat, deci cu precipitații mai slabe.
      - Podișul Dobrogei are altitudini mici (în medie 50-300 m, 467 m alt. maximă), precipitațiile fiind mai slabe decât în alte unități de relief mai înalte (Subcarpații, Carpații etc.)

      Ștergere
    2. Mulțumesc frumos! 😊

      Ștergere
  11. 1.Explicați faptul că în Grecia producția de cereale este mult mai mică decât în România.
    2. Precizați două unități de relief din România în care se cultivă cereale pe suprafețe extinse

    RăspundețiȘtergere
  12. Ma puteti ajuta, va rog, la urmatoarele exerciții:
    - valoarea celei mai mari productii de cereale obținute intr un stat care nu este in UE;
    - precizati un factor natural care determina producția mare de cereale în Franța;
    - explicați faptul că productia de cereale, in 2016, a Greciei este mult mai mica decat a Romaniei;
    -

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. - probabil trebuie luată de pe grafic valoarea.
      - relieful de câmpie și podiș jos, care facilitează culturile arabile pe suprafețe întinse, coroborat cu un climat temperat-continental de tranziție și oceanic.
      - Grecia are suprafața mai mică decât România și un relief predominant înalt, nefavorabil culturilor de cereale.

      Ștergere
  13. Buna ziua! Ati putea sa vizionati si sa imi spuneti daca informatiile despre unitatile de relief (inclusiv carpatii) de pe canalul Telescoala, sunt corecte? As dori sa invat relieful si nu stiu cat de bune sunt sursele pe care le am
    https://youtu.be/xhrawROH4EI
    https://youtu.be/aceRC7Okeos

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua! Filmulețele sunt bune. Prezentatorul, domnul Dan Eremia, este un profesor de geografie foarte bun.

      În categoria GEO BAC am pus și eu niște planșe despre unitățile de relief:
      https://geografilia.blogspot.com/2016/08/unitatile-majore-de-relief-din-romania.html

      Ștergere