10 aplicații și instrumente digitale educaționale gratuite pentru orele de geografie


          În această perioadă de incertitudine și blocaj general, România își îndreaptă atenția spre educația digitală tot mai serios. De aceea vă voi prezenta 10 aplicații, platforme sau instrumente educaționale interactive pe care profesorii de geografie și elevii lor le pot folosi la școală sau în învățarea on-line.


1. MAPMAKER NATIONAL GEOGRAPHIC

Acces: CLICK AICI

Fig.2. Aplicația MapMaker

Descriere: Este o aplicație on-line în care puteți vizualiza o mulțime de hărți globale tematice (temperatura apei oceanului, vegetația, cutremurele, fusurile orare, plăcile tectonice, populația etc). Nu necesită instalare sau descărcare, ci este direct pe internet.

Cum funcționează: După ce accesați linkul, vi se deschide harta lumii ca „base map”. Din dreapta-sus puteți alege harta de fundal dorită: imagine satelitară, o hartă gri simplă, relieful umbrit etc.


Fig.3. Alegeți „base-map”-ul dorit.

Tot în dreapta-sus aveți „layers”, adică hărțile tematice pe care le puteți adăuga. Apăsați „Add layer” pentru un nou strat tematic.

Fig.4. Adăugați un nou strat.

Fig.5. După ce adăugăm mai multe straturi, setăm transparența fiecăruia pentru a-l vedea pe cel care ne interesează, în cazul de față distribuția cutremurelor. Dacă dați click pe legendă veți vedea semnificația culorilor (magnitudinea).

În bara din stânga mai aveți câteva instrumente: puteți desena pe hartă linii, poligoane, pătrate sau cercuri, puteți scrie pe ea sau puteți adăuga paralelele și meridianele.

Sugestii de activități didactice: Se pot face observații corelate (plăci tectonice/ cutremure/ erupții vulcanice; curenți oceanici/ temperatura apei; densitatea populației/ relieful; distribuția diverselor specii de animale etc.) Se poate urmări producția agricolă sau cea de energie alternativă pentru toate statele lumii. Elevii pot clasifica statele după aceste valori. Pot explica de ce anumite state au valori mai ridicate ale energiei geotermale, de exemplu, asociind harta cu vulcanismul și plăcile tectonice... Se pot face desene explicative direct în aplicație. Elevii pot identifica, încercui și nota anumite regiuni de interes, apoi pot face screenshot pentru a arăta profesorului ce au lucrat. O aplicație excelentă pentru cls. a IX-a, a V-a (relieful, vegetația și fauna), a X-a, a VI-a (migrațiile și densitatea populației, agricultura, industria), a XI-a (mediul, energiile alternative)


2. EARTH NULLSCHOOL

Acces: CLICK AICI

Fig.6. Aplicația Earth Nullschool.

Descriere: Este o aplicație interactivă on-line de vizualizare a datelor globale hidro-meteo-climatice. Nu necesită instalare sau descărcare. Odată accesat link-ul, ți se deschide globul pe care îl poți manevra după cum dorești (zoom in, zoom out, rotație).

Cum funcționează: În stânga-jos dai click pe „earth” și se deschide meniul.

Fig. 7. Meniul aplicației în stânga-jos. La „Control” poți alege ora, ziua, luna și anul datelor pe care le dorești încărcate (inițial datele prezentate sunt chiar de la momentul accesării). De la „Mode” alegi categoria datelor pe care le dorești afișate, iar de la „Overlay” datele propriu-zse. Pentru „Air” avem vânturi, temperatură, umiditate etc. Pentru „Ocean” avem curenți, valuri, temperatură etc. Pentru „Chem” avem monoxid și dioxid de carbon, dioxid de sulf. Pentru „Particulates” avem diverse tipuri de aerosoli. Iar pentru „Space” avem distribuția aurorelor polare. De la „Projection” putem schimba proiecția.

Fig.8. Am schimbat proiecția. Am adăugat stratul cu dioxid de sulf pe care iese în evidență China.

Fig.9. Din nou pe glob. Am adăugat curenții oceanici. Se poate urmări foarte bine Curentul Golfului.

Sugestii de activități didactice: Se pot identifica principalii curenți oceanici, tipul și traseele lor, vânturile, ciclonii și anticiclonii. Pot fi corelați poluanții atmosferici cu statele puternic industrializate. Se pot face observații multitemporale (evoluția temperaturii de-a lungul anului, schimbarea sensului musonului etc.). O aplicație excelentă în primul rând pentru cls. a IX-a (atmosfera și clima Pământului, hidrosfera) și a XI-a (tipuri de medii, poluarea aerului).

Fig.10. Musonul de iarnă (sus) la 1.01.2019 și cel de vară (jos) la 1.07.2019


3. STELLARIUM

Download/acces: CLICK AICI

Fig.11. Stellarium, varianta on-line.

Descriere: Este un simulator de astronomie foarte bun. Se poate descărca în calculator sau pe telefon, dar are și o variantă on-line care nu necesită instalare.

Cum funcționează: Navigați pe bolta cerească, vedeți detaliile obiectelor cosmice (constelații, stele, galaxii, planete), setați locul, data și ora observațiilor. Se poate elimina atmosfera pentru a vedea stelele și în timpul zilei.

Fig.12. De la butonul din stânga setați locația. De la butoanele din mijloc afișați constelațiile, atmosfera, relieful, gridul și obiectele cosmice spectaculoase. De la butonul din dreapta setați data, ora și dezactivați rotația boltei cerești. În centru-sus este și o casetă de căutare. Puteți căuta planetele și stelele dorite.

Sugestii de activități didactice: Se pot urmări fazele Lunii schimbând data din 7 în 7 zile, se poate face un exercițiu de identificare a Stelei Polare. Se pot urmări constelațiile, galaxiile, planetele (inclusiv vizualizate cu zoom), petele solare, asteroizii și multe altele. Un software excelent pentru cls. a V-a și a IX-a (Universul, Sistemul Solar, Luna). Din aceeași categorie, puteți încerca și Celestia.

Fig.13. Carul Mare (Constelația Ursa Mare), Carul Mic (Ursa Mică) și Steaua Polară.


4. GLOBURI DE HÂRTIE

Download: CLICK AICI și CLICK AICI

Descriere: Sunt șabloane desfășurate ale Terrei.

Cum funcționează: Printați, decupați, îndoiți, îmbinați, lipiți și rezultă niște globulețe colțuroase foarte simpatice.

Sugestii de activități didactice: Se pot da ca temă de lucru pentru acasă elevilor de cls. a V-a (și nu numai). Cele alb-negru pot fi colorate înainte de a fi îmbinate...

Fig.14. Un glob interesant (Sursa foto)


5. 3D GEOGRAPHY

Acces: CLICK AICI

Descriere: Este un site interesant cu multe chestii utile pentru lecțiile de geografie.

Cum funcționează: Găsiți pe el alte șabloane de globuri, blocdiagrame (vulcani, cutremure, așezări umane) machete de animale și multe idei pentru o activitate reușită.

Sugestii de activități didactice: Se pot face niște diorame și machete spectaculoase (de exemplu pentru mediile din zona caldă se pot folosi șabloanele de animale). Se poate simula un cutremur pe o machetă bine făcută...

Fig.15. Machetă cu elementele generatoare ale unui cutremur (Sursa)


6. IMAGES OF CHANGE

Acces: CLICK AICI

Fig.16. Aplicația Images of Change. Apăsați pe butonul din dreapta-sus pentru a afișa harta lumii.

Descriere: Este o aplicație on-line de vizualizare corelată a unor imagini satelitare din câteva zeci de locuri din lumea întreagă.

Fig.17. Localizarea tuturor punctelor analizate pe imaginile satelitare.

Cum funcționează: Dați click pe o locație și urmăriți pe imagini satelitare evoluția peisajului: defrișări, evoluția albiei unui fluviu, urbanizare, inundații, incendii, topirea ghețarilor etc.

Fig.18. Secarea Lacului Aral între anii 2000 și 2014.

Sugestii de activități didactice: Un instrument excelent mai ales pentru elevii de cls. a XI-a (Geografia mediului) dar și pentru ceilalți. Se pot observa schimbări punctuale ale mediului, se pot căuta cauze și efecte ale fenomenelor analizate și corelații la nivel mondial.


7. MOZAWEB

Acces: CLICK AICI

Descriere: Este o platformă educațională de înaltă calitate, care are o mulțime de filmulețe, simulări 3d și planșe la mai multe materii școlare, inclusiv geografie.

Cum funcționează: După ce accesați link-ul, setați din dreapta-sus limba română. Site-ul oferă acces gratuit la un anumit număr de materiale/săptămână dacă vă autentificați.

Sugestii de activități didactice: De departe cele mai spectaculoase materiale sunt simulările 3d, foarte bine făcute, clare, explicative și captivante. Dând click pe primul model 3d vi se va cere să vă instalați softulețul necesar vizualizării, ceea ce se face foarte ușor și repede. Cred că toți elevii vor rămâne absorbiți.

Fig.19. Modelarea activității vulcanice. În bara de jos aveți mai multe butoane. Dând click pe ele vi se deschid alte animații. Softul permite o oarecare navigare pe animație ceea ce îi sporește interactivitatea.

Fig.20. Vizualizarea unui vulcan exploziv. Se poate schimba unghiul de perspectivă. De asemenea, apar noi butoane pe lateral stânga, tot pentru navigare și detaliere. Modelele au filmulețe integrate și muzică de fundal. Se poate da click pe etichete pentru detaliere.

Fig.21. Modelarea unei tornade.

Fig.22 Explicarea fenomenului El Nino.


8. CLASSROOMSCREEN

Acces: CLICK AICI 

Descriere: Este un ecran care poate fi utilizat pe tablele digitale sau proiectat direct pe perete, fără a necesita descărcare și instalare.

Cum funcționează: De la butoanele din partea de jos selectați limba, alegeți o imagine de fundal, desenați o schiță explicativă, încărcați o imagine (poate o hartă) pe care puteți desena și scrie, adăugați una sau două casete text unde puteți nota lecția.

Fig.23. Classroom screen. Așezați-vă elementele pe ecran de la butoanele de jos. Eu am încărcat din laptop o hartă mută a Europei, pe care am separat regiunile cu climă temperat-oceanică. Se poate încărca o poză a unei alunecări de teren, un blocdiagram sau orice altceva util pentru explicațiile de la oră...

Vă puteți conecta audio-video, dacă aveți microfon și cameră, puteți adăuga ceasul sau cronometrul (dacă dați elevilor de lucru, de exemplu), puteți adăuga simboluri pentru a-i atenționa pe elevi să facă liniște sau să lucreze pe grupuri. Puteți adăuga un semafor, tot pentru captarea atenției.

Fig.24. Exemplu de organizare a tablei virtuale.

Sugestii de activități didactice: Vă puteți organiza întreaga lecție pe ecranul digital fără a mai fi nevoie să scrieți sau să desenați pe tablă sau fără a mai căra hărțile de fiecare dată.

Evident că puteți folosi acest instrument și în vreme de epidemie, filmându-vă lecțiile cu un software de tip „Screen recorder”, mai ales că vă puteți înregistra și vocea și fața. Sau dacă faceți lecția în direct cu elevii, puteți folosi acest ecran ca fundal.

La sfârșit, de la butonul din dreapta-jos puteți realiza un mic sondaj, urmând ca elevii să vină la tabla digitală și să apese pe emoticoanele potrivite pentru fiecare.

Fig.25. Exemplu de sondaj pe care îl puteți face la sfârșitul lecției.


9. INKSCAPE

Download: CLICK AICI

Descriere: Este un software gratuit de desenat pe care trebuie să-l instalați în calculator.

Cum funcționează: În principiu se folosește pentru chestii de design și grafică vectorială, dar se poate folosi la fel de bine în cartografie și alte reprezentări geografice (schițe explicative). Majoritatea desenelor și hărților puse de mine pe Geografilia sunt realizate și cu ajutorul Inkscape. Nu voi face acum un tutorial complet, trebuie doar să îl descărcați și să vedeți ce face fiecare buton. La început vi se va părea complicat, dar vă veți obișnui cu el.

Sugestii de activități didactice: Se poate adăuga o hartă sau o imagine satelitară (un screenshot de pe google maps, de exemplu) și se desenează peste ea împreună cu elevii (sau fiecare separat, dacă există posibilitatea aceasta) principalele elemente geografice (lacuri, vulcani etc.). După aceea se poate șterge harta de pe fundal și rămân doar elementele desenate, adică o nouă hartă realizată de elevi. Se adaugă un titlu, o legendă și se exportă sub formă de .png.

Fig.26. După ce instalăm și deschidem softul, am tras pur și simplu o poză din folder direct în fereastra softului. Poza este un screenshot de pe google maps. Pentru zoom-in și zoom-out țineți ctrl+scroll.

Fig.27. Selectez creionul și mă apuc să trasez granița României peste imagine.

Fig.28. După ce am trasat granița, ultimul punct îl unesc cu primul punct și astfel obțin un poligon închis. După aceea, bifez săgețica și apoi selectez poligonul meu (care este foarte subțire deocamdată și nu prea se vede).

Fig.29. După ce selectez poligonul, pot să dau liniei altă culoare și altă grosime. De asemenea, pot să îl umplu sau să îi las interiorul transparent. Îl voi lăsa transparent, să pot vedea în continuare imaginea satelitară dedesubt.

Fig.30. Din nou selectez creionul și desenez sectoarele Carpaților, în funcție de vegetația observată pe imagine. De data aceasta vom umple poligoanele. Dacă dorim să le mutăm, folosim săgețica și tragem de ele în poziția dorită.

Fig.31. Tot cu ajutorul săgeții selectăm imaginea satelitară și îi dăm delete. Apoi de la butonul „A” adăugăm un text, cum ar fi titlul hărții noastre.

Fig. 32. La sfârșit încadrăm harta într-un dreptunghi, selectăm dreptunghiul și exportăm imaginea sau facem un screenshot a ceea ce am lucrat și arătăm profesorului. Un elev de cls. a VIII-a sau de liceu poate fi încântat de marea sa realizare.


PROGRAME GIS OPEN-SOURCE (Qgis, OpenJump, Saga GIS etc.)

Download: CLICK AICI, CLICK AICI sau CLICK AICI

Descriere: Sunt softuri gratuite de analiză geospațială și cartografie, care lucrează cu date georeferențiate (adică au coordonatele geografice).

Cum funcționează: Se lucrează în general pe straturi suprapuse (de exemplu: un strat al reliefului, unul al apelor, altul al așezărilor omenești etc.). Având coordonate geografice, straturile se vor suprapune automat. Se pot face astfel o mulțime de analize detaliate, dar care pot părea destul de complicate pentru elevi.

Sugestii de activități didactice: Totuși unele chestiuni de bază se pot încerca, cum ar fi vizualizarea unor date suprapuse pentru a se face diverse observații corelate (de exemplu un strat reprezentând relieful României și alt strat reprezentând vegetația). Apoi se pot face vectorizări simple (drumuri, așezări omenești, lacuri etc.) ca exercițiu de identificare corectă a acestora.

Oricum, utilizarea GIS s-ar potrivi mai degrabă la liceele unde există acces la calculatoare și în timpul orei de geografie, nu doar la TIC și informatică, adică probabil în mai puțin de 1% din școlile românești (deocamdată).

Sper ca cele prezentate în acest articol să suscite interesul și curiozitatea elevilor și profesorilor de geografie. Având acces la atâtea instrumente utile, ar fi păcat să nu îmbinăm armonios educația digitală cu cea tradițională și clasică.

de Ionuț Tudose
10.04.2020

4 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...