Povestea migranților (proiectele elevilor la opționalul „Migrațiile Contemporane”)


În anul școlar încheiat am implementat și predat două opționale de tip disciplină nouă, care au stârnit interesul și implicarea elevilor. Acestea au făcut parte din CDȘ-ul a două clase de-a XI-a, specializarea Științe Sociale, câte unul pentru fiecare clasă (1 oră/săptămână). Primul a abordat problematica poluării și a protecției mediului, iar al doilea, despre care vorbim mai departe, a transformat migrațiile actuale în obiect de studiu. 

În contextul unei emigrări masive ce afectează familiile atâtor elevi, a înțelege nuanțele fenomenului apare ca o necesitate firească. Am abordat o tematică ofertantă, clasificând și explicând migrațiile prin intermediul mijloacelor cartografice, grafice și figurale (imagini, documentare), am analizat fluxurile actuale spre continentul european și migrația postcolonială (Franța, UK), am văzut cum mirajul urban poate fi un factor al suburbanizării de tip „slums/bidonville/favelhas” în unele țări sau am dezbătut dacă SUA pot fi considerate o „națiune de imigranți”, unde opiniile au fost împărțite.

Apoi am tratat subiectul din perspectiva autohtonă: „diaspora” românească, emigrație, exodul mamelor, raportul cu anumite consecințe nefaste (rasismul, xenofobia, discriminarea, segregarea și autosegregarea). Am povestit și câteva episoade triste din istoria recentă comunistă (deportații, frontieriștii). 

Am vizat formarea mai multor competențe la nivel cognitiv (dezvoltarea cunoștințelor din sfera socialului și a geografiei umane), la nivel aptitudinal (deprinderi de lucru cu diverse materiale, argumentarea opiniei, cooperarea) și la nivel atitudinal (sensibilizarea și deschiderea față de o problemă contemporană acută). Ținând cont de toate acestea, pe semestrul al II-lea am organizat un proiect foarte atractiv: elevii au fost împărțiți în 3 echipe a maximum 12 participanți fiecare (un coordonator și 11 membri). Fiecare echipă a avut câte un proiect: 
- Proiectul 1/echipa 1: Povestea emigranților români; 
- Proiectul 2/echipa 2: Povestea emigranților români; 
- Proiectul 3/echipa 3: Povestea imigranților din România; 

Rolul membrilor a fost acela de a lua interviuri unor emigranți români/imigranți din România. Le-am conceput eu modelul, însă puteau adăuga sau șterge întrebări după bunul plac. Interviurile au fost scrise, audio și video, ceea ce mi s-a părut extraordinar. Le-am fixat un termen de predare a interviurilor către mine și către coordonatorul de echipă. Rolul acestuia din urmă a fost de a le centraliza, a le analiza și a realiza un scurt articol de prezentare a concluziilor. La început li s-a părut complicat, speriindu-i elementul de noutate, dar până la urmă le-a plăcut. Le-am oferit diverse indicații, iar la final coordonatorii și 2-3 membri au prezentat în fața clasei rezultatele muncii lor (pe meet, de fapt, fiind școală online). Le-am acordat note, iar acum îmi țin promisiunea de a publica aici cele 3 proiecte și interviurile. 

Echipa 1
Elev coordonator: Vasile Lidia 
Elevi membri: Benga Adelina, Chitariu Cătălina, Dinu Ana-Maria Gabriela, Firimiță Robert, Putineanu Corina, Radu Florentina-Alina, Stancu Antonio, Ștefan Daria, Vasilescu Erik, Zlătescu Alexandra.

Interviuri: 

Articolul de prezentare: 


Echipa 2 
Elev coordonator: Istrate Loren Andrei 
Elevi membri: Gruia Alexandra, Grigoraș Ada, Niță Delia, Horac Andreea, Sauciuc Oana, Radu Beatrice, Mitrea Diana, Marinescu Diana, Marin Alexandru, Pop Anne, Tărtășanu Alexandru.

Interviuri: 
- Interviul 10: 
 
- Interviul 11:
 

Articolul de prezentare: 
















Echipa 3 
Elev coordonator: Suciu Denisa 
Elevi membri: Dumitrascu Bianca Georgiana, Rosu Andreea Florentina, Diaconu Maria Denisa, Brebenel Alexandru Daniel, Stoica Marius, Serban Sebastian 

Interviuri: 
- Interviul 2a  2b  2c 
- Interviul 4:
 
- Interviul 5:


 

Articolul de prezentare: 








de Ionuț Tudose și
elevii clasei a XI-a C, a.ș. 2020-2021,
L.T. „C-tin Brâncoveanu” București
25.07.2021

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu