Povești de la catedră 22: Vals adolescentin


Și sufletul dansează în ritmuri amețitoare, atingând apogeul grației pe la vârsta adolescenței. Dansul nu se poate numi altfel decât VALS, de la Vise, Aspirații, Libertăți, Speranțe... Anii curăției, ai iubirii și ai năzuințelor celeste. 

Liceenii își dansează valsul în timp ce adulții dimprejur cad deseori în capcana prejudecăților ucigașe: „drogați, destrăbălați, pierde-vară, delăsători...” În 2018, la ultima oră de geografie, i-am invitat pe viitorii absolvenți de clasa a XII-a să scrie o compunere, un fel de scrisoare către sine, cu planurile fiecăruia pentru viața deschisă înainte. Tineri absolut normali, nicidecum „destrăbălați și pierde-vară”, elevi într-un liceu care reflectă în bună măsură realitatea românească medie. 

Din valsul lor cititorul va deprinde sclipirea, bunătatea, dorința de stabilitate familială și profesională, goana după împlinire și fericire. Pe alocuri se resimt și influențele unor lecturi de psihologie stereotipă, care pot fi totuși lesne ignorate. Pentru farmecul stângăciilor de ortografie și exprimare, pentru savoarea scrisului de mână și a desenelor, atașez la urmă și însemnările originale. Iată valsul: 

Andrei: 
„Pentru viitorul apropiat vreau să merg la facultate (ASE), după aceea vreau să mă angajez până îmi pot deschide propria afacere (aici mă voi opri în ce ține de bani, deși pot continua). 

În alt plan vreau să mă căsătoresc și să am un copil (sau mai mulți) în jurul vârstei de 25 de ani. În concluzie, nu știu să povestesc prea bine, dar prin afacerea mea și tot ce o să fac, vreau să las lumea un loc mai bun. 

P.S. Dacă voi locui într-o casă, vreau să îmi produc singur curentul electric (panouri solare) și o parte din mâncare. 

P.P.S. Vreau să vizitez fiecare cultură din lume (cât de multe pot).” 


Nicolae: 
„Viziunea asupra viitorului meu 

Pe timp de vară, după ce dau Examenul de Bacalaureat, mă gândesc să mă angajez ca asamblator de computere, având ca plan principal programarea, atât de jocuri video, cât și pe partea de software. Sper să apuc să-mi asamblez propriul computer, astfel încât să nu-mi fac griji pentru schimbarea componentelor în următorii 10 ani. Îmi voi continua studiile pe IT. Pe plan familial îmi doresc să mă văd la casa mea, cu un loc de muncă stabil, o fetiță și o nevastă fericită.” 


Roxana: 
„Mereu am schimbat planurile și ideile mele despre viitor. Când eram mică, niciodată nu am avut visele mele, mie mi-erau impuse visele: bunica mea îmi spunea să devin doctor și să am grijă de ea la bătrânețe; mama voia să mă fac programator („să lucrez la un birou, că munca grea nu e de mine, că sunt mică și firavă”); mi-au fost impuse toate deciziile mele, cum ar fi materiile care îmi plac, materiile la care să dau teză, liceul la care să intru și chiar și profilul. Nu am vrut niciodată să intru la mate-info, dar am fost practic obligată... iar acum mă chinui să trec clasa. Ce să mai zic de luat bacul? Pff... încă de mică eram foarte indecisă. În a 7-a, respectiv a 8-a și a 9-a, am vrut să fiu medic legist și nu am reușit să îndrăgesc chimia, deci am renunțat la idee; apoi am vrut (la îndrumarea părinților, din nou) să devin contabil, dar era doar visul părinților, eu nu am vrut asta niciodată cu adevărat. Am mai trecut prin multe faze de genul; am vrut arhitectură-design interior, am vrut designer fashion, am vrut multe, până ce am decoperit ceea ce voiam cu adevărat, eu, nu altcineva, doar eu. 

Mă văd peste două luni așteptând să merg la școala privată de machiaj, ca să devin un M.U.A. (make-up artist) profesionist, cu diplomă aprobată de minister, după 6 luni de cursuri (3 cursuri sunt necesare și sunt foarte scumpe toate, dar va merita; cursul de începător este 500 euro, cel de avansați este 600 euro și cel de profesionist, cu diplomă pentru angajare, 1000 euro). 

Mă văd peste un an cu diploma, angajată la un salon ca să capăt experiență. Mă văd peste 5 ani cu iubitul meu încă, mutată la el acasă deja de mult timp, eu lucrând la televiziune ca și make-up artist, acasă așteptându-mă 3 câini (samoyed, akita-inu și golden retriever) și 5 pisici (Maine coon, British shorthair, Scotish fold, ragdoll și persan), probabil și papagali și hamsteri. :) 

Mă văd peste 10 ani cu salonul meu propriu, numit „La Oscar” (primul meu motan). 

Mă văd peste 15-20 ani tot la Salonul meu, făcând videoclipuri pe youtube, introducând propriul meu brand (firmă) de cosmetice. Mă văd făcând asta toată viața. :)” 


Andreea Mădălina: 
„Voi încerca să nu-mi încalc principiile, să fiu un om moral ce alege să moară în picioare decât să trăiască în genunchi; voi încerca să învăț tot ce e bun de la oamenii care îmi ies în cale, necontând clasa socială sau naționalitatea; nu-mi voi abandona familia, iar cei mai buni prieteni ai mei intră în categoria familie. Consider că scopul vieții e să ne descoperim pe noi, să ne cunoaștem și cel mai întunecat colțișor al sufletului nostru. 

Voi urma o facultate în care voi aprofunda științele exacte pentru că vreau să valorific abilitatea pe care o am, făcând ceea ce îmi place, matematică. 

Probabil de-a lungul vieții mele voi reuși să îmbin utilul cu plăcutul, în sensul că mi-ar plăcea să folosesc matematica în timp ce creez (rochii, amenajarea caselor), construiesc, în timp ce fac partea vizibilă a lumii mai frumoasă. 

Și cum viața e despre fericire, călătorind, ajutându-i pe ceilalți și făcând ceea ce mă face fericită la momentul respectiv, voi aduna amintiri plăcute, iar amintirile îmi vor face viața mai frumoasă, mai ales dacă aceste amintiri îi includ pe oamenii cu care mă aflu pe aceeași lungime de undă, oameni de toate vârstele cu care m-am conectat sufletește. 

Naționalismul cu care m-am născut va rămâne aici; cât voi trăi pe aici voi încerca să fac o Românie mai bună și voi încerca să protejez acest pământ, deși poate nu-i voi aprecia mereu pe unii dintre oamenii care trăiesc aici. Iar dacă nu voi reuși să fac mult bine, măcar voi încerca să-mi trăiesc viața fără să fac rău. Semnat: un om care se caută pe sine și încearcă să ajungă la cea mai bună versiune a sa.” 


Adina: 
„Testul vieții! 

Nu știu exact unde mă duce viața, dar ce este cert și rămâne valabil pe viață este că am să fac totul legal și corect. 

Aș vrea să urmez o postliceală sanitară, pentru că îmi place să fac bine oamenilor. Deși sunt aproape convinsă că „socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg.” Mai cred că mă pricep la fotografie, probabil am să fac și asta. 

Când o să cresc mai mult, vreau să am copilași și să îi duc pe stadion, la Dinamo, desigur. Am să lupt mereu pentru tot ceea ce este frumos, am să lupt pentru dreptate. 

Și așa, ca bonus, sunt pasionată de sporturile cu motor. Îmi oferă suficientă adrenalină și nebunie pentru a face absolut tot ce îmi propun. O să-mi ajut prietenii și n-o să uit perioada asta frumoasă, liceul, deși în liceul ăsta se fac multe chestii anormale. Am o vorbă pe care o folosesc des: Totul o să fie bine cândva”. 


Aurel: 
„După ce termin liceul, doresc să urmez o facultate, Politehnica dacă se poate, în domeniul IT. După ce termin facultatea, aș dori să lucrez în acest domeniu, deoarece este foarte bine plătit și îmi place. 

Eu aș fi dorit să devin astronaut, să călătoresc prin spațiul cosmic, să descopăr lucruri noi ș.a. Problema este că, chiar dacă mă pasionează, a trebuit să renunț din cauză că este foarte dificil, iar eu sunt o putoare. 

Dacă nu reușesc în domeniul IT, nu am alte planuri, deci nu trebuie să eșuez. Profu’, nu mai știu ce să scriu, pentru că îmi este foame, iar la magazin nu mai au mâncare :((” 


Nicole: 
„Planurile mele de viitor sunt foarte ample, totuși nu am ceva foarte bine definit, ca idee. În primul rând, după terminarea liceului vreau să continui în domeniul finanțelor, iar mai departe cred că aș vrea să lucrez în dezvoltarea afacerilor, însă, în același timp, la un moment dat mă gândesc că voi face ceva, o afacere a mea, însă nu știu exact ce, deoarece latura asta a viitorului îmi este neclară. 

În altă ordine de idei, vreau să călătoresc foarte mult, să descopăr lucruri noi și să îmi dezvolt capacitățile, să învăț din tot și toate și să devin cea mai bună variantă a mea. Să pot să ajut la rândul meu alte persoane.” 


Beatrice: 
„Deci, eu vreau să fac facultatea de drept și vreau să fiu notar. Chiar dacă mi-aș dori mai mult să am mulți copii și să stau cu ei acasă, cred că în România nu se poate acest lucru de prima dată. 

Vreau să mă căsătoresc peste 3-4 ani, maxim, și să fac tot posibilul să am o familie fericită și împlinită. Așadar, după ce termin facultatea, vreau să mă angajez în domeniu și să am bani, nu ca să fiu fericită, ci să le pot oferi copiilor mei o viață liniștită! 

Era să uit :), după ce mă căsătoresc, vreau să călătoresc foarte mult împreună cu soțul meu și să ne distrăm până o să avem copii. Nu de alta, dar din auzite am înțeles că după ce ai copii, distracția și aventura cu partenerul de viață or să fie mult mai puține... :) Chiar dacă probabil îmi imaginez viața ca în filme, sunt pregătită să iau viața-n piept și să fiu relaxată și fericită. 

Știu că am scris foarte mult despre fericire, dar consider că FERICIREA este cea mai importantă. VREAU SĂ FIU FERICITĂ ALĂTURI DE SOȚUL MEU, chiar dacă o să ne fie greu, chiar dacă o să avem probleme, fie săraci, fie bogați... 

VREAU O FAMILIE FERICITĂ! :) 
11.05.2018” 


Doru Valentin: 
„Eu de mic mi-am dorit să fac lumea un loc mai bun. Pentru a face asta, am nevoie de influență și o poziție înaltă în societate. Vreau să devin Președinte. După ce îmi voi realiza planul de îmbunătățire a lumii, mă voi așeza la casa mea și voi avea foarte mulți copii. Aceștia la rândul lor vor schimba lumea după cum vor crede ei. 

Vreau să văd toate minunile lumii și toate lucrurile rele. Vreau să trăiesc din plin.” 


Alexandru: 
„Întotdeauna mi-am dorit o viață simplistă. După liceu tind să mă angajez la EA GAMES ca și game tester. Dacă nu este posibil, aș merge la un job ușor pentru a căpăta experiență. Mereu m-am imaginat o persoană fără vise prea mărețe, un om simplu cu o familie și multe animale, un job stabil ce se bazează pe calculatoare sau orice ține de tehnologie. Vreau în viitor să mă apuc de livestreaming (asta dacă îmi va și merge).” 


Cristian Andrei: 
„Eu aș vrea să urmez cursurile unei facultăți de inginerie, ca să învăț cum să-mi construiesc propriile invenții. Vreau ca într-o zi să am propriul laborator, unde să am libertatea să creez ce vreau fără nici un fel de restricție și unde să dau aceeași libertate altora ca și mine. Aș dori să dau o nouă formă de libertate în lume și să las o urmă în istorie cu ce-am făcut și cu ce voi lăsa în urma mea. 

Lumea asta a devenit prea restrictivă în toate domeniile; devenim blocați în restricții și idei fără valoare și uităm cine suntem și ce am putea să devenim. Vreau să schimb acest lucru, să dau libertate măcar unei comunități și să văd ce vor face cu această libertate, ce opere de artă și invenții se vor crea când oamenii vor fi liberi de idealurile unei societăți corupte și distruse din interior spre exterior. 

Când voi avea fondurile și pacea interioară că am îndeplinit acest obiectiv, vreau să văd unele locuri din lume cu semnificație istorică: peșterile de cristal din Japonia, Berlinul, Hamburg, Londra, fortul Leningrad etc. 

Un alt obiectiv ar fi să lucrez cu tancuri și arme clasice, să văd exact armele celor de dinaintea noastră, pentru propria pasiune.” 


Raluca Maria: 
„În viitor îmi doresc să urmez facultatea pe care o doresc și să lucrez în domeniul pe care-l doresc. Pe lângă o carieră îmi doresc ca să nu mă schimb niciodată și să rămân la fel de echilibrată și onestă. Îmi doresc ca toată familia mea să fie sănătoasă și fericită. Vreau ca fratele meu mai mic să fie premiant la școală și la liceu și să aibă și el o carieră bună. 

Vreau ca familia mea să fie mândră de mine și să fiu fericită. În viitor vreau să fiu o persoană pe care lumea se poate baza în orice problemă. Îmi doresc ca sora mea vitregă să ajungă actriță așa cum își dorește, să fie o vedetă. Vreau să fiu mereu lângă mama și ea să fie mereu fericită. Vreau ca și cățelul meu să stea cât mai mult cu mine (Luna mea). Vreau să am, pe lângă câine, și alte pisici, deoarece pisicile pe care le aveam au fost furate. 

În viață vreau să fiu procuror și să-i pedepsesc pe cei care fac sau vor să facă rău altora, cu sau fără motiv. Vreau să stau într-o casă mare și să merg în vacanțe de lux. Vreau ca atunci când mă gândesc la trecut, să zâmbesc.” 


Anonim: 
„Eu vreau să am un job stabil, să joc polo, să fiu sănătos, să am pistol, să îmi deschid un magazin de biciclete. Vreau să îmi iau o casă de vacanță la munte.” 


Anonim2: 
„Idealurile mele pentru viitor sunt să am un loc de muncă stabil, unde să pot lucra cu plăcere, să îmi întemeiez o familie.” 


Daniela Georgiana: 
„Stimată mare șmecheră, Daniela Georgiana, 

Vreau să te anunț că în perioada asta sunt în bac și mi-e foarte greu și sper să reușesc, clar o să reușesc, că sunt șmecheră. Sper ca în viitor să ai doi copii, și ăia șmecheri, și să-i cheme Santiago și Jessica. Și sper să ai un bărbat super-super, care să te iubească așa cum iubește pariurile de la Superbet. 

Acum zice domn profesor să abordăm serios aceste compuneri, deoarece cică le citește, cum zic. Domn profesor, dacă citiți asta, sunteți mare șmecher, aveți respectele mele și sper ca peste douăzeci de ani să vă lăsați de profesia asta, nu e de dumneavoastră, cum zic. Acum am făcut o paranteză și revin la mine.

Georgiano, îți doresc să fii fericită și fără probleme și să o bântui pe Andreea toată viața și spune-i din partea mea că e o ființă foarte proastă și dacă are să mă împrumute cu o sută dojdă’ mii și i-i dau eu. Deci am o poftă acum de niște paste cu fructe de mare și nu se mai termină ora asta odată! Domn profesor se joacă cu cheile acum, nu are treabă cu noi. Ce să-ți mai zic, că nu mai știu ce, jur! Închei scrisoarea asta cu mulți pupici pentru tine și pt. soțul tău și respectele mele la copiii tăi. 

Cu multă iubire pt. tine, adică pentru mine, 
Georgiana 
Te pup!” 


Grațiela: 
„Sper să intru la facultatea pe care mi-o doresc (Automatică și Calculatoare), dar mai întâi să iau bacul. După ce termin facultatea, să îmi întemeiez o familie, să am copiii frumoși așa ca mine :))). Când o să intru la facultate sper să am mai multă încredere în mine, să fiu mai optimistă și să nu mai pun la suflet orice. Să mă angajez undeva unde este bănos, să am o costumație office, să pot să le ofer copiilor mei tot ceea ce își doresc, iar părinții mei să fie mândri de ceea ce am realizat. Să fiu independentă, să nu depind de nimeni, să îmi câștig singură propriii bani, să pot să îmi cumpăr orice, să merg oriunde vreau.

Să fiu în relații bune cu sora mea, așa cum sunt acum. Să îmi cumpăr un cățeluș (pug), dar mama acum nu vrea să îmi ia; când o să mă mut eu singură, o să îmi cumpăr :))). Să am cea mai frumoasă casă, făcută cu propriii mei bani, să o decorez cum vreau eu, să am două mașini (Mercedes + Audi :))) ), să îmi cumpăr ultimul telefon care o să fie în vremea aia. Să îmi cumpăr o casă la mare, ca să stau toată vara acolo să mă bronzez. Aș vrea și o maimuță, dar, na, asta mai lipsea, după ce că sunt eu una :))).”


Elena-Ramona: 
„În viitor aș vrea să termin facultatea, să am un job bine plătit, să am familia mea și să fiu sănătoasă și fericită. Îmi doresc să fiu puternică și să pot trece peste toate obstacolele care vor fi, iar în partea de carieră, să ajung cât mai sus și fără ajutorul cuiva. Îmi doresc să iau bacul și să devin un manager foarte bun, chiar dacă o să întâlnesc multe obstacole. 

Îmi doresc să am un copil sau doi, să devin un om mai bun, să fiu mult mai ambițioasă decât sunt acum și să fiu fericită și pe plan familial, dar și financiar. Îmi doresc ca familia mea să fie cât mai unită și cât mai fericită, să nu existe certuri și neînțelegeri. Pentru mine este importantă și partea financiară, dar și cea a familiei și în viitor aș vrea ca balanța între ele să fie cât mai echilibrată.” 


Andrei: 
„Îmi doresc ca în viitor să intru la o facultate bună și să învăț materiile preferate. Îmi doresc un serviciu bine plătit și în care să fiu respectat. Aș vrea ca în viitor să practic o meserie care să îmi placă (încă nu sunt hotărât). Îmi doresc ca viitorul să îmi ofere șansa să întâlnesc o persoană care să mă schimbe în bine și să reprezinte cea mai fericită parte a mea, să fie cineva care să fie sufletul pereche cu adevărat.

Îmi doresc o casă mare la periferia orașului, cu grădină și animale, în care să îmi petrec restul vieții în liniștea și fericirea familiei. Îmi doresc doi copii (nu contează dacă sunt băieți sau fete), care să prețuiască partea bună a omenirii și să fie „oameni” (să aibă moralitate și respect). Îmi doresc o mașină sport cu care să călătoresc în jurul lumii și să cunosc diverși oameni. Îmi doresc ca părinții mei să aibă încredere și cel mai important este ca eu să capăt încredere în mine. 

Îmi doresc uneori ca unii oameni să se schimbe în bine, dar cel mai important lucru este ca eu să mă schimb primul și să încerc să fiu un om mai bun, care să ajute oamenii și să facă o diferență în această lume rea și dezolantă. Îmi doresc ca Dumnezeu să-mi dea sănătate și putere să îmi ajut familia și copiii în viitor și să lupt pentru viitor și să lupt pentru viitorul meu cât și al urmașilor mei. 

P.S. Îmi doresc un Mustang cu care să mă plimb pe autostradă singur și cu viteză mare.” 


Mihai: 
„Anul 2018, luna mai, ziua 11. Mă numesc Mihai, iar viitorul pentru mine este undeva în necunoscut. În prezent încep să fiu din ce în ce mai atent la ceea ce gândesc, drept urmare să înțeleg lumea în care trăiesc. Vreau, îmi doresc sincer, de la mine să ajung un om bun, să contribui pozitiv pentru planetă, să ajut oamenii la fel cum și eu am fost și sunt ajutat în fiecare zi. Îmi doresc să creez amintiri plăcute pentru mine, prieteni, familie, oameni cu care am orice fel de contact. Timpul este pentru mine singurul lucru de care pot fi sigur că îl am și nu consider că ar trebui irosit, făcând lucruri care nu mă împing spre o versiune mai bună de-a mea. 

Vă mulțumesc pentru orele de geografie și pentru că mi-ați arătat ce înseamnă un profesor dedicat meseriei sale. Sunteți un om bun.” 


Ana-Catrina: 
„My life 

Idealurile mele în viață constau în împlinirea viselor pe care le am. Îmi doresc să fiu sănătoasă și puternică, să pot trece peste orice obstacole pe care viața mi le dă. Îmi doresc să am familia sănătoasă și aproape de mine. Pe partea de carieră, îmi doresc să ajung la facultate, să iau bacul cu note mari, să îmi înființez un cabinet veterinar și să pot să ajut animalele. Îmi doresc să fiu mai bună și mai ambițioasă. 

Îmi doresc să ajung un om bun, care să facă fapte bune și să fiu mai cumpătată și mai credincioasă. Îmi doresc ca relația mea cu Dumnezeu să fie una mai strânsă și să mă ajute să gândesc limpede și fără răutăți și invidie. Vreau să-mi fac familia fericită, dar cel mai important să mă fac pe mine fericită.”


Ionela: 
„În viață vreau să îmi întemeiez o familie, să am o viață fericită alături de un soț iubitor, ce mă va respecta și prețui. 

În plan profesional vreau să fac facultatea de psihologie, posibil de sociologie, pe ajutor social. Iubesc oamenii și îmi doresc să îi ajut și să îi îndrum cu sfaturi. Vreau să fiu un psiholog de succes, să ajut foarte mulți oameni.” 

































A veni acum în întâmpinarea cititorului cu eventuale încercări concluzive, forțate și arogante, mi s-ar părea o inutilă risipă a momentului introspectiv la care cheamă toate aceste mărturisiri. Dacă v-a impresionat valsul, puteți accesa și celelalte povești de la catedră în CATEGORIA ȘCOALĂ
___
Dacă ți-a plăcut acest articol, mă poți susține pentru munca depusă printr-o donație.

de Ionuț Tudose 
4.08.2021

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu