Din proiectele (posterele) elevilor. Partea a II-a


          Vă spuneam în prima parte că proiectele de tip poster dezvoltă elevilor capacitatea de a întreprinde o cercetare proprie, meticulozitatea, spiritul cooperant (când proiectele sunt în echipă), simțul organizatoric, estetic și artistic. Pentru restul detaliilor, vă rog să citiți prima parte.




          Continuăm, așadar, prezentarea celor mai interesante proiecte realizate și prezentate de elevi, în dorința de a stârni imaginația profesorilor privitor la organizarea orei de geografie.

Foto 1. Cls. a V-a, Mișcarea de revoluție. O machetă frumoasă care surprinde poziția Terrei pe orbită la solstiții și echinocții, formarea anotimpurilor, precum și poziția la periheliu și afeliu.

Foto 2. Cls. a V-a, Globul și harta. O hartă a lumii în relief, din polistiren, făcută cu ajutorul părinților. Pe lângă formele majore de relief și calotele glaciare, mai apar drapelele naționale ale unor state și niște pinguini în Antarctica... O frumusețe!

Foto 3. Din același proiect, un glob terestru și o hartă a României.

Foto 4. Echipa care a realizat proiectul.

Foto 5. Cls. a V-a, Vulcanii și cutremurele. O lecție foarte spectaculoasă, cu un proiect pe măsură. Am văzut imagini, desene explicative, o machetă cu structura internă a Pământului, o machetă cu un vulcan și am citit numeroase curiozități. Un proiect pe cinste!

Foto 6. Simularea unei erupții vulcanice, folosind bicarbonat de sodiu și oțet.

Foto 7. În timpul erupției, clasa s-a umplut de lavă...

Foto 8. Etapa posteruptivă, cu emanații de gaze. Chiar am aerisit sala după toată nebunia asta.

Foto 9. Cls. a VI-a, Așezările urbane. Această a doua parte a semestrului, se pare, a fost una a machetelor...

Foto 10. Cls. a VI-a, Agricultura. Am văzut câteva imagini sugestive referitoare la cultura plantelor și creșterea animalelor, am constatat că există diferențe mari între statele dezvoltate și cele în curs de dezvoltare. Am aflat originea unor plante de cultură, iar la sfârșit am rezolvat un aritmogrif („rebus” în limbajul simplificat) foarte antrenant.

Foto 11. Bucuroși pentru propria lor realizare.

Foto 12. Cls. a VI-a, Geografia orizontului local. Pentru această lecție le-am spus elevilor să caute informații despre obiectivele turistice și clădirile cu arhitectură deosebită din cartierul sau sectorul în care locuiesc, iar rezultatul a ieșit foarte frumos. Pe lângă hartă și poze, au desenat în creion câteva edificii: Clădirea Guvernului, Ateneul Român și Arcul de Triumf. Iar la sfârșit, nelipsitul rebus.

Foto 13. Prezentarea s-a potrivit chiar în săptămâna premergătoare Zilei Naționale. În acea săptămână, peste 80% din elevii și profesorii școlii am purtat cămăși populare, ii și alte elemente ale portului național. O frumusețe!

Foto 14. Cls. a VI-a, Europa – așezare geografică, limite, țărmuri. Lecția introductivă în lunga călătorie prin continentul nostru.

Foto 15. Echipa sportivelor.

Foto 16. Cls. a VII-a, Japonia. Kimono, samurai, sumo, aglomerație, trenuri de mare viteză, vulcanul Fuji - într-un cuvânt: „Japonia”.

Foto 17. Echipa care ne-a povestit lucruri interesante despre Japonia.

Foto 18. Cls. a X-a, Structuri demografice. Un poster plin de hărți și grafice. Mai trebuie lucrat la capitolul „Bibliografie” (în cazul tuturor elevilor), dar, una peste alta, a ieșit foarte frumos.

Foto 19. O poză pentru blog.

Foto 20. Cls. a X-a, Așezările omenești. Câteva generalități privind așezările urbane și cele rurale.

Foto 21. Elevii se bucură când au de făcut astfel de proiecte, inclusiv la clasele mari. Merită încercat, veți rămâne surprinși!

Foto 22. Cls. a X-a, Așezările rurale. Un proiect ceva mai artistic.

Foto 23. Fetele care au desenat planșa.

Foto 24. Cls. a XI-a, Mediile din zona rece. Un poster făcut cu mult bun gust, despre tundră și mediul polar.

Foto 25. Când își unesc forțele mai multe persoane, iese ceva frumos.

Foto 26. Cls. a XI-a, Mediile din mări și oceane. La aceeași clasă, un nou proiect deosebit, despre mediile litoral, pelagic și abisal.

Foto 27. La sfârșitul prezentării doar jumătate din echipă a rămas la poză. Ceilalți s-au rușinat.

          În încheiere, menționez ceea ce am spus și în prima parte: Sper ca articolul și imaginile să constituie o sursă de inspirație și motivație pentru profesori spre regândirea organizării metodei didactice a proiectului/posterului. Îmi doresc ca și în școlile dumneavoastră geografia să fie printre orele favorite ale elevilor.
___
Dacă ți-a plăcut acest articol, mă poți susține pentru munca depusă printr-o donație.

de Ionuț Tudose
9.12.2018

Un comentariu:

Unknown spunea...

aprecieri !

Trimiteți un comentariu