Ce a răspuns robotul A.I. ChatGPT la cerințele date elevilor la test (geografie)


S. Man oferă într-un articol o abordare analitică interesantă asupra tehnologiilor de inteligență artificială, inducând ideea imperfecțiunii acestora, cărora mai degrabă le este acordată în mod fals o imagine subiectivă supraevaluată. Acesta face un paralelism spectaculos cu poligoanele de care se atașează din ce în ce mai multe laturi (și unghiuri), cu scopul de a le apropia gradual și asimptotic, într-un mod imitativ și înșelător vizual, de forma perfectă a unui cerc. 

Mediul abisal. Creaturi ciudate (proiect video realizat de elevi)


Proiectul acesta este realizat de elevii Cristian Pistol și Andreea Marina, clasa a XI-a E, Liceul Teoretic „C-tin Brâncoveanu” București. Chiar dacă s-au mai strecurat unele mici greșeli, per ansamblu este bine făcut și foarte captivant. La final veți rezolva un mic joc. Alt minidocumentar pregătit de Cristian Pistol, în colaborare cu un alt coleg, găsiți aici.

Cuvinte comune derivate din toponime

Fig.1. Canar
          În limba română există numeroase cuvinte, majoritatea substantive, ale căror etimoane corespund unor denumiri geografice: orașe, țări, insule, regiuni etc. Termenii respectivi s-au răspândit foarte ușor în diverse limbi, pătrunzând astfel și la noi. Cunoașteți și alte cuvinte cu o etimologie asemănătoare?

Care mai este situația epidemică în statele „hipervaccinate”?


Iată mai jos o diagramă interesantă despre decesele COVID din perioada 1.09.2022 - 25.12.2022. Am realizat-o folosind datele centralizate în diverse surse disponibile pe internet, proces necesar întrucât „vaccinurile antiCOVID sunt sigure și eficiente”, întrucât „ele sunt singura soluție pentru a ne scoate din pandemie”, întrucât „Chile, Portugalia sau Danemarca au învins pandemia datorită vaccinării” (vezi bombardamentul mediatic din urmă cu peste un an), întrucât „o rată de vaccinare de 80-100% ar asigura imunitatea de turmă cea salvatoare care nu ar mai provoca decese” ș.a.m.d. 

Modele de teste (cls. a IX-a, a X-a)

În articolul precedent, Câteva observații în urma evaluării orale și scrise a elevilor mei, vă prezentam două modele de teste aplicate claselor a XI-a și a XII-a, cu rezultate deznădăjduitoare. Între timp mi-am evaluat în scris și elevii de clasa a IX-a și a X-a, respectând aceeași structură a itemilor. Am constatat din nou o sumedenie de probleme.

Câteva observații în urma evaluării orale și scrise a elevilor mei



Printre puținele decizii oficiale inspirate din ultima vreme a fost reorganizarea anului școlar în cinci module, relativ egale, cu o singură medie calculată la finalul anului școlar și cu libertatea acordată profesorilor de a-și concepe strategiile de evaluare. 

O împărțire geopolitică a lumii actuale pe criterii politico-economico-militare


INTRODUCERE. Un iscusit titlu șocant și exagerat pentru articolul de față ar fi cu siguranță: „Potențiale alianțe în preajma Celui De-al Treilea Război Mondial”. Totuși încercăm menținerea unui echilibru conform realităților actuale. Scena geopolitică este un joc vârtos al intereselor individuale, naționale și regionale, economice și geostrategice, vâltoare care pare a grupa țările în jurul a doi poli principali de putere și atracție: Pe de o parte Grupul SUA-Franța-Japonia, pe care îl vom eticheta „Triunghiul Albastru”, iar pe de altă parte Grupul China-Rusia-Iran sau „Triunghiul Roșu”.