Mulți spun, pe bună dreptate, că programul elevilor din România este foarte încărcat. Șapte ore de curs, la care se mai pot adăuga naveta, temele și activitățile extrașcolare, fac imposibile concentrarea și randamentul maxim al copiilor. Aceiași oameni spun că ar trebui să luăm exemplul altor țări care au eliminat din materie și și-au redus programul.
Însă ceea ce nu mai spun ei este faptul că acele țări nu au neapărat un program mai redus, ci este distribuit mai uniform de-a lungul anului, în sensul că au mai puține zile de vacanță. Danemarca are aproape 80, Olanda circa 85, țările nordice în jur de 100, iar Spania și Franța puțin peste 120 (fig. 1). Elevii din România beneficiază de cele mai multe zile de vacanță din toată Europa: aproape 140.
Reducerea orelor pe zi și creșterea numărului zilelor de școală ar avea anumite avantaje: concentrarea elevilor ar crește, rezultatele la învățătură s-ar îmbunătăți, materia nu ar mai fi fragmentată de vacanțele prelungite (nu s-ar mai uita cunoștințele așa ușor), acomodarea la trecerea vacanță-școală sau școală-vacanță s-ar face mai ușor, nu s-ar mai acumula oboseala și stresul la sfârșitul zilei etc.
Totuși ar veni la pachet cu unele dezavantaje, cum ar fi naveta grea a unor elevi, care s-ar prelungi anual cu vreo 30-50 zile. Elevilor din Danemarca le convine să meargă la școală aproape tot anul, pentru că nu trec prin viscol, ploi și păduri cu lupi (ca unii elevi din satele izolate din România) și nici nu stau 2-3 ore în transportul în comun (ca unii elevi din București). Infrastructura deficitară se reflectă în calitatea educației, din păcate. Pentru acești elevi navetiști (foarte mulți), fie că stau 6-7 ore la școală și 140 de zile în vacanță, fie că stau numai 3-4 ore la școală și 90 de zile în vacanță, oboseala anuală cumulată va fi aceeași.
Fig. 1. Durata vacanțelor școlare în Europa (Date utilizate: eacea.ec.europa.eu)
___
21.08.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu