Hartă - sistemul global de transporturi

Fig.1. Australia - detaliu al hărții
          Globaia este un proiect de evaluare și ”cartografiere a antropocenului”, după cum îl descriu realizatorii săi, un grup de cercetători canadieni foarte pasionați și pricepuți. Numele este o combinație între ”Globe” și ”Gaia” (zeița Pământului), la fel cum ”Geografilia” este o combinație între ”Geografie” și elementul de compunere ”filie” (iubire/ prietenie/ amiciție), dar nu asta este esența articolului de față :)



          Pe Globaia veți găsi o sumedenie de grafice, diagrame, hărți, reprezentări 3D, planșe și chiar filmulețe, care au ca temă generală relația dintre societatea umană și mediul înconjurător. Una dintre aceste hărți spectaculoase este cea a sistemului global de transporturi.
          Legenda hărții:
- cu galben apar aglomerațiile urbane;
- cu verde rețea rutieră;
- cu bleu rutele vaselor maritime;
- cu alb rețeaua aeriană de transporturi;

Fig.2. Rețeaua globală de transporturi (sursa: globaia.org)
          Pe această hartă ies în evidență câțiva poli principali, foarte activi economic dar și intens populați:
1. Europa Centrală, Sudică și de Vest;
2. SUA și sudul Canadei;
3. Japonia, Coreea de Sud, Hong Kong, Taiwan, partea estică a Chinei;

          De asemenea putem identifica alți poli economici, secundari:
1. SE Australiei;
2. Golful Persic;
3. Megalopolisul brazilian;

          În afară de acești ”poli areali”, mai apar și unii ”poli punctuali”:
- la convergența rutelor maritime: Singapore, Cape Town, Panama, Perth etc.
- care concentrează activitățile economice din regiune: Iohannesburg-Pretoria, Mexico City, Buenos Aires etc.
- teritorii îndepărtate ale unor state dezvoltate: Hawaii, orașul Anchorage (Alaska), Polinezia Franceză etc.
- ”insule” în interiorul mediilor de viață inospitaliere: Manaus în pădurea amazoniană, Riyadh și Jeddah în pen. Arabică, Yellowknife în mediul subpolar canadian etc.
- amplasați pe rute economice principale: Reunion și Mauritius în Oc. Indian, I-le Canare și Madeira, I-le Antile etc.  

          Harta ne mai arată diferențele dintre emisfera nordică și cea sudică, dintre jumătatea nordică și cea sudică a Pacificului, cât și ale Atlanticului... Diferențele spectaculoase sunt date de concentrarea mai mare a locuitorilor în emisfera nordică (90%) dar și de faptul că aproape toate statele dezvoltate sunt în această emisferă. Bineînțeles, discordanțele mai sunt cauzate și de distribuția suprafețelor de uscat, vechimea relațiilor economice între diverse regiuni, distribuția unor resurse naturale etc.
          De remarcat în încheiere este faptul că în unele zone se ajunge mai ales pe calea apei (țărmul Antarcticii, țărmurile arctice ale Eurasiei), în alte zone mai ales pe calea aerului (Manaus în Brazilia), iar în altele mai ales pe căile rutiere (m-ții Anzi, Sahel, Africa Centrală).
___
Dacă ți-a plăcut acest articol, mă poți susține pentru munca depusă printr-o donație.

de Ionuț T.
19.04.2015

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu