Piramida vârstelor. Activitate practică la cls. a VIII-a/ a X-a


          Vă propun din nou un exemplu de aplicație realizabilă la clasa a VIII-a sau la a X-a, după lecția „Structura populației României”, respectiv „Structura populației”. Se poate lucra în perechi (recomandabil) pentru a se urmări cu atenție datele statistice. Timpul necesar este o oră.


          Obiectivul este realizarea unei diagrame a populației care să reflecte structura pe grupe de vârstă și sexe pentru un oraș sau o țară, elevii dezvoltându-și astfel unele aptitudini matematice și artistice. Vor înțelege avantajele unui model grafic față de unul tabelar, interpretând informațiile mult mai ușor. Se va realiza ceva de genul:

Fig.1. Piramida vârstelor pentru București (recensământ 2011)

         Materialele necesare: o bucată de carton pe care se desenează (pentru mai multă rezistență a diagramei), creion, radieră, riglă, culori, o foarfecă. Nu este obligatoriu să se decupeze la sfârșit. Eu le-am cerut acest lucru pentru ca diagrama să fie mai sugestivă.
         După cum se știe, urnirea elevilor de liceu este ceva mai dificilă, aceștia neaducându-și cele necesare, așa că aplicația a avut mai mult succes la gimnaziu. Pentru liceu ar fi mult mai interesant același exercițiu, însă nu pe suport clasic, ci în excel și într-un soft de desenat. Deocamdată nu l-am abordat din lipsă de... acces la calculatoare.

Pasul 1. Se distribuie elevilor câte un bilețel cu datele statistice de la cel mai recent recensământ sau din alte surse sigure și li se explică faptul că vor transforma tabelul într-o reprezentare grafică foarte interesantă (e bine, totuși, ca elevii să mai fi văzut piramide ale vârstelor înainte):

Fig.2. Exemplu de date statistice pentru România și București

Pasul 2. Profesorul schițează pe tablă scheletul piramidei, adică axele verticale și cele orizontale din bază, arătându-le elevilor cum să fixeze intervalele de vârstă și efectivele de populație pe scara de jos. Trebuie explicat foarte clar câți centimetri să aibă liniile sau înălțimea intervalelor de vârstă (de ex. 2 cm), cum să le noteze etc.

Pasul 3. După realizarea scheletului, profesorul desenează 1-2 exemple de bare laterale pentru anumite intervale de vârstă, lăsându-i pe elevi să continuie singuri.

Pasul 4. După trasarea tuturor barelor laterale se colorează și se îngroașă textul:

Fig.3. O altă piramidă a municipiului București

Fig.4. O piramidă a populației României foarte artistică

Fig.5. Și un exemplu pentru Oradea, plastifiat de mine ulterior

Fig.6. Desene cu chipuri umane pentru fiecare vârstă și sex,
element frumos de originalitate

Pasul 5. Se adaugă pe verso o scurtă analiză a caracteristicilor piramidei:

Fig.7. Comentariu pentru București

Fig.8. Alt comentariu

Pasul 6. Evaluarea piramidelor prin acordarea unor note sau punctaje în agenda profesorului, în funcție de implicare, corectitudine, estetică, analiză.

          Dacă v-a plăcut, găsiți și alte idei de activități didactice și materiale interesante în categoria Geografia în școală.
___
Dacă ți-a plăcut acest articol, mă poți susține pentru munca depusă printr-o donație.

de Ionuț Tudose
14.04.2018

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu