De ce diferă altitudinea vârfurilor de la o sursă la alta? 10 cauze explicative

Fig.1. Vf. Moldoveanu

          Analizând diverse surse (atlase, hărți, modele digitale ale terenului) vom descoperi că același vârf, sau orice cotă în general, are de fapt valori diferite ale altitudinii… Vf. Moldoveanu ba are 2543 m, ba 2544, ba 2545… De Everest ce să mai zicem? Ba 8840, ba 8843, ba 8844, ba 8848 ba 8872… și povestea poate continua. De altfel, ”altitudinea exactă a Everestului” încă este motiv de dispută între cercetătorii chinezi, nepalezi, indieni și comunitatea internațională. Totuși, ce-o fi atât de greu, în era sateliților, să stabilești altitudinea unui amărât de punct?

10 țări care au același nume cu o regiune din statul vecin

Fig.1. Mongolia interioară (China)
           Destrămarea imperiilor, evoluția fostelor colonii, dinamica teritoriilor unor state sau unitatea etno-culturală a unor populații ne-au lăsat moștenire câteva cazuri de toponime de țări care au un echivalent în țara vecină. Regionimele respective au constituit în unele cazuri motiv de diferend geopolitic. De pildă, din momentul proclamării independenței Macedoniei, Grecia a insistat continuu ca această țară să își schimbe numele, motivând că regiunea ”Macedonia” se identifică cu istoria poporului elen. De altfel, pe teritoriul nordic al Greciei există astăzi regiunea Macedonia.

10 perechi paronimice de toponime care generează confuzii

Fig.1. Elburs văzut din stepa iraniană
          Paronimele sunt cuvinte foarte asemănătoare ca structură și diferite ca înțeles: familial - familiar, anual - anuar, iminent - eminent etc. Câteva toponime principale din Geografia lumii generează unele confuzii în rândul unor geografi sau profesori. Bineînțeles, sunt erori nevinovate induse de rezonanța cuvintelor… Vă prezint cele mai frecvente 10 perechi de astfel de ”toponime înșelătoare”.



Hmm, în 2015 va fi la Moscova... O să ajung acolo!

Foto 1. În fața universității Lomonosov
          Aşa a început totul, în 2012, după prima mea participare la proba de baraj pentru iGeo, susţinută după probele propriu-zise ale Olimpiadei Naţionale de Geografie. Dintr-o întâmplare aş putea zice. Dar nu, asta nu e întâmplare. Au urmat 3 ani de muncă, în care mi-am dorit cu tot sufletul să mă calific pentru a participa la etapa internaţională. Simţeam de mult timp că vreau să îmi duc pasiunea pentru natură, pentru geografie, acolo sus, undeva. Primii bocanci şi primul rucsac cu care am fost în Padiş la 4 ani şi-au făcut ei efectul şi şi-au atins obiectivul într-un final (mai greu, dar a meritat). 

40 000 de refugiați internaționali la granița Macedoniei, august 2015

Fig.1. Refugiați la graniță (uk.reuters)
         Fenomenul migraționist contemporan a căpătat dimensiuni globale, comparabile poate cu perioada colonizărilor, perioada sclavagistă sau marile campanii militare de extindere a imperiilor antice. Însă aspectele complexe și diversificate pe care fenomenul le îmbracă în ziua de astăzi îl plasează cu siguranță în prim plan. Se migrează din cauza nivelului de trai, a războiului, pentru studiu, din cauze politice sau sociale, în contextul favorizant al unei lumi globalizante din punct de vedere politic și economic.

Exploring Earth - o resursă didactică excelentă

Fig.1. Reprezentarea unui vulcan
          Exploring Earth este un site foarte folositor pentru ora de Geografie și îl recomand mai ales claselor a V-a, a IX-a și a XI-a. Sunt 30 de capitole despre Pământ. Dacă la școală există calculatoare utilizabile și acces la internet, puteți descoperi planeta noastră prin intermediul mai multor aplicații interactive. Comenzile sunt foarte simple: plasarea mouse-ului peste imagine pentru a descoperi noi informații, derularea unor succesiuni de imagini, bifarea unor opțiuni etc. Instrumentele GIS și imaginile de teledetecție stau la baza mini-lecțiilor respective, fiind o dovadă a utilității acestora în procesul didactic de familiarizare a elevului cu știința geografică. 

Hartă - clima Europei

          Harta climatică a Europei este realizată în scop didactic, potrivindu-se foarte bine în orice cabinet de Geografie. Am încercat să-i găsesc un design cât mai atractiv pentru orice elev, respectând însă rigorile metodologice și câteva reguli cartografice elementare. De fapt, cu cât o hartă este mai bine realizată din punct de vedere informativ și estetic, cu atât va fi mai atractivă.

Fig.1. Detaliu hartă (Islanda)