În școala ideală profesorul și elevul lucrează în armonie. Elevii între ei asemenea. Aceștia vin de plăcere și se simt bine. Școala perfectă este mai curată și mai confortabilă, cu mobilier mai rezistent și aer condiționat. Colegi mai civilizați și mai disciplinați. Fără bullying și fără gălăgie. În general există mai mult respect între toți.
Programul este mai lejer, pauzele evident mai lungi, mai multă libertate. Sunt dulapuri personale pentru cărți și caiete. Există o cantină cu sală de mese. O clădire mai mare, pentru a nu mai fi aglomerată. Fără gratii la geam. Mai mulți copaci în curte sau școala să fie în parc sau lângă parc. Mai multe băncuțe sau foișoare. Pereți pictați sau decorați cu desene relaxante, fără tematică didactică neapărat.
Profesorii sunt mai apropiați de elevi, discută mai mult despre viață, nu doar materia în sine. Explică bine lecțiile, sunt pricepuți, înțelegători și calmi, fără să țipe la elevi. Profesorii neserioși, care nu își fac treaba, sunt dați afară. Înainte de angajare trec un test psihologic. Notele se acordă corect, „nu pe moca”. Sunt mai multe discipline la alegere (opționale). Mai puțină materie, dar mai bine structurată. Mai multă echipare și tehnologizare. Mai puțin scris, mai multe explicații, mai multă varietate a strategiei didactice. Mai multă „Scoală Altfel”. Mai mult sport, terenuri mai bune și mai mari, locuri de joacă. Mai puține teme și teste. Poate chiar fără note.
Mai multe activități practice și extracurriculare. Mai multă interactivitate și jocuri. Mai multe ore în aer liber. Mai mult ajutor între elevi și lucru în echipă. Metode personalizate pe nivelul fiecărui elev. Mai multă creativitate și exprimare liberă. Mai mult accent pe talent și mai multă motivație. Mai multe excursii și mai multe acțiuni de voluntariat. Director care să discute mai des cu elevii problemele lor. Există un autobuz al școlii pentru elevii care locuiesc departe. Clasele devin fixe (elevii nu își mai schimbă sălile în fiecare oră)...
Toate însemnările citite mai sus, surprinzătoare sau firești, nu îmi aparțin. Ele surprind percepția elevilor asupra „școlii ideale”. Chestionarele le-am cules în ultimii ani la două unități bucureștene, una gimnazială, evaluată în mentalul cartierului ca fiind de nivel bun, și cealaltă liceală, catalogată de nivel mediu. Bineînțeles, nu absolut tot ce își doresc elevii ar fi spre binele lor, deci nu tot ce au punctat ei este realizabil sau de bun augur. La fel, nu tot ce își imaginează politicienii, ONG-urile sau profesorii ating interesele copiilor.
Multe lucruri sunt interpretabile, dar las mai bine textele originale să vorbească. Am convingerea că suntem în perfect acord cu multe dintre aceste idei:
___
de Ionuț Tudose
5.08.2021
P.S. Pentru celelalte povestiri de la catedră, accesați CATEGORIA ȘCOALĂ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu