PROFESORUL SLAB: 
 |    
PROFESORUL BUN: 
 |   
   
- Intră la oră la   fix, dacă directorul este în școală. Întârzie   vreo 15 minute la cafele, dacă directorul are treabă la inspectorat. Iese de la   oră când vor mușchii lui, pe principiul ”am venit mai târziu, plec mai   târziu”.
 
 
 |    
- Intră și iese   de la oră la fix întotdeauna (cu   excepția unor situații ce nu țin de el personal).
 
 
 |   
   
- Învață numele   tuturor elevilor în 10 ani-lumină;
 
 
 |    
- Învață numele   tuturor elevilor în câteva ore de curs;
 
 
 |   
   
- Se adresează   elevilor cu apelativele: ”copile”,   ”duduie”, ”fetiță”, ”băi băiatule”, ”elevul în tricou roșu”, ”elevul din a   treia bancă”, ”blondule”, ”Popescule”…
 
 
 |    
- Se adresează   elevilor folosindu-le întotdeauna numele   mici (Ștefan, Maria, George…)
 
 
 |   
   
- Se îmbracă la patru   ace, dar miroase a transpirație, alcool,   tutun, parfum extrem de înțepător etc.
 
 
 |    
- Se îmbracă lejer   și decent, dar are întotdeauna un miros   proaspăt și foarte plăcut.
 
 
 |   
   
- Activitățile   sale la ore încurajează reproducerea   mecanică a cunoștințelor, învățarea nestructurată, inhibă opiniile personale   ale elevilor, încadrează simțurile în anumite șabloane/clișee.
 
 
 |    
- Activitățile   sale la ore dezvoltă elevilor: creativitatea,   reflexivitatea, argumentația, gândirea logică, simțul estetic/artistic.
 
 
 |   
   
- La fiecare oră umple vreo 35 de table…
 
 
 |    
- La fiecare oră   aduce materiale didactice   captivante.
 
 
 |   
   
- Operează doar   cu concepte teoretice, vagi, cu   grad ridicat de abstractizare. Pentru elevi materia sa este o nebuloasă.
 
 
 |    
- Combină   întotdeauna conceptele teoretice cu intrumente   practic-aplicative. Pentru elevi materia sa este foarte atractivă și   clară.
 
 
 |   
   
- La ora sa   predomină dictarea, expunerile, căscatul   sau privitul pe pereți…
 
 
 |    
- La ora sa predomină   activitățile practice,   problematizările, dezbaterea, demonstrația, experimentele, explicațiile, exemplificările,   analizele, desenele…
 
 
 |   
   
- Îi îndeamnă pe   părinți să-și întrebe copiii când se întorc de la școală: ”Ce notă ai luat azi?”
 
 
  
- Își îndeamnă elevul să fie cel mai bun, să-i întreacă pe toți.
 
 
  
 
 |    
- Îi îndeamnă pe   părinți să-și întrebe copiii când se întorc de la școală: ”Ce ai învățat azi?”
 
 
  
- Își îndeamnă elevul să se autodepășească, să fie mai bun decât sine însuși.
 
 
 
 |   
   
- Tot timpul adresează întrebări elevilor în   legătură cu materia respectivă.
 
 
 |    
- Tot timpul îi sunt adresate întrebări de către   elevi în legătură cu materia respectivă.
 
 
 |   
   
- Foarte des intercalează în lecții momente educative,   moralizatoare, cuvinte de învățătură. Îi încurajează pe elevi să ducă o viață   curată, să nu se apuce de fumat și de alte prostii… el fiind un fumător   notoriu, un jucător la pariuri, o persoană cu moravuri ușoare sau un lingău   al directorului…
 
 
 |    
- Foarte rar (sau doar atunci când este nevoie) intercalează în   lecții cuvinte moralizatoare, însuși modul lui de viață și felul său de a fi constituind   adevărate modele pentru elevi…
 
 
 |   
   
- Înaintea și în   timpul unui test, elevii săi cer lămuriri de vreo 374 de ori…
 
 
 |    
- Înaintea și în   timpul unui test, elevii săi cer lămuriri de vreo 2 ori: ”Scriem și data?” sau ”Mă lăsați și pe mine la   toaletă?”.
 
 
 |   
   
- Se supără când este asaltat cu întrebări din materia respectivă   (”Iar îmi deranjezi ora!”, ”Iar mă încurci!”, ”Iar nu apuc să predau   lecția!”, ”Iar îmi pui întrebări pe lângă subiect!”).
 
 
 |    
- Se bucură când este asaltat cu întrebări din materia respectivă   (”Ce bine că sunt interesați!”, ”Sunt foarte dornici să învețe lucruri noi!”,   ”Hrănirea curiozității înseamnă sporirea învățării!”).
 
 
 |   
   
- Promite multe și îndeplinește puține.
 
 
 |    
- Promite puține, dar le îndeplinește pe toate.
 
 
 |   
   
- Abordează   elevii în mod diferențial și preferențial prin modul de adresare, acordarea   notelor, discuțiile la ore, rezolvarea exercițiilor sau notarea proiectelor,   în funcție de cât de cuminți, frumoși,   deștepți etc. sunt copiii respectivi.
 
 
 |    
- Abordează   elevii diferențial prin explicațiile oferite, sarcinile trasate, proiectele   alese, în funcție de capacitățile,   calitățile și pasiunile fiecăruia. Nu tratează pe nimeni preferențial.
 
 
 |   
   
- Când nu știe   răspunsul la o întrebare, încearcă să-l aburească   pe elev, să îl întoarcă pe toate fețele și să-l amețească. Sau îl ceartă:   ”Nu-mi mai deranja ora!”, ”Asta nu e în programă!”, ”Întrebările la sfârșit!”   (chiar dacă e vorba de o singură întrebare în tot anul școlar). 
 
 
 |    
- Când nu știe   răspunsul la o întrebare, recunoaște   și îi promite elevului respectiv (ținându-se de cuvânt): ”Nu știu răspunsul,   dar mă voi interesa și-ți voi spune data viitoare!”
 
 
 |   
   
- Când elevii săi   se exteriorizează, aceștia par a fi tot timpul de acord cu el.
 
 
 |    
- Când elevii săi   se exteriorizează, aceștia au destule momente în care nu sunt de acord cu el.
 
 
 |   
   
- Elevii săi râd tot timpul la glumele lui. 
 
 
 |    
- Elevii săi râd la glumele lui doar dacă sunt bune.
 
 
 |   
   
- Îi învață pe   copii adevărurile științifice.
 
 
 |    
- Le prezintă   copiilor știința, încurajându-i să aprofundeze   și să descopere adevărul.
 
 
 |   
   
- La disciplinele   artistice parcurge cu elevii temele propuse în planificare/programă. 
 
 
 |    
- La disciplinele   artistice parcurge cu elevii temele sugerate de pornirile lăuntrice/dorințele sufletești ale copiilor.
 
 
 |   
   
- Ține cu dinții   de programă/planificare de frica   directorului, inspectorului, ARACIP-ului etc.
 
 
 |    
- Este maleabil după adevăratele interese ale   elevilor. Directorul, inspectorii sau ARACIP-ul nu-i pot lua caii de la   bicicletă.
 
 
 |   
   
- Are cunoștințe   cu lacune mari.
 
 
 |    
- Este foarte bine pregătit.
 
 
 |   
   
- Se plânge în fața elevilor: că are salariu mic, că învățământul   este plin de pile și interese, că nu este respectat de elevi etc. 
 
 
 |    
- Se străduiește să mai facă un ban din alte activități, se ferește de   jocurile de interese, își vede de treabă, respectă pe ceilalți. Sau măcar se   plânge acolo unde trebuie, nu în fața elevilor!
 
 
 |   
   
- Își prezintă în   fața clasei problemele personale.
 
 
 |    
- Ascultă problemele și năzuințele elevilor, specifice   vârstei.
 
 
 |   
   
- Consideră bun un elev care obține nota 9. Consideră slăbuț un elev care obține nota 6.
 
 
  
  
 |    
- Consideră slab un elev cu potențial de nota 9,   care obține doar nota 9, deoarece   nu s-a străduit să se autodepășească. Consideră bun un elev cu potențial de 3, care ia 6, deoarece s-a autodepășit. 
 
 
  
Când vor fi   adulți, elevul de nota 6 va fi probabil un muncitor foarte sârguincios în   care îți pui toată nădejdea, iar elevul de nota 9 va fi vreun ”om important”   - un puturos care va ține societatea pe loc. 
 |   
   
- Acordă note pe   ceea ce a învățat elevul.
 
 
 |    
- Acordă note pe   ceea ce a învățat elevul, dar și pentru strădania/munca   depusă/ambiția/ perseverența elevului.
 
 
 |   
   
- Se laudă și-și arogă notele elevilor   (olimpiade, examene etc.).
 
 
 |    
- Își felicită elevii pentru notele   obținute prin munca lor.
 
 
 |   
   
  |    
  |   
 
Diferenta o fac elevii, acolo se vede cat de bun a fost profesorul.
RăspundețiȘtergere