După 5 zile dezamăgitoare pe litoralul românesc în zona Constanța-Mamaia, cu prețuri prea mari și servicii slăbuțe, cu prea multe manele și gălăgie, cu multă mizerie (chiștoace, hârtii, pungi, bețișoare, pahare) și cu o atmosferă în general respingătoare, am tras concluzia că singurele lucruri bune sunt marea, dacă știi unde să cauți un loc potrivit pentru scăldat, eventual cât mai departe de „masele populare”, dar și comorile subevaluate de turiști, precum Muzeul Marinei, Muzeul de Istorie și Arheologie, Muzeul de Artă și Muzeul Ion Jalea, Delfinariul, Acvariul și Cazinoul, Palatul Reginei Maria, ruinele Tomisului ș.a.
▼
Perseidele. Maximul în noaptea de 12-13 august
Perseidele reprezintă un fenomen astronomic specific lunii august, în timpul căruia pot fi observați numeroși meteori. Aceștia sunt dâre luminoase pe cerul nopții, lăsate de particulele aprinse după intrarea în atmosfera terestră. Roiul respectiv de particule este rezultatul dezintegrării parțiale a unei comete la apropierea de Soare. Meteorii sunt numiți popular „stele căzătoare”, neavând nicio legătură însă cu uriașele corpuri cosmice incandescente.
Din perioada romantică a cartografiei
Iată câteva minidocumentare din vremea când hărțile și globurile se făceau mult mai greu, cu multă pasiune și dedicare. Am adăugat și două filmulețe din zilele noastre, pentru că profesionalismul nu a dispărut.
Oceania
Oceania este numele unei regiuni care grupează mii de insule din Oceanul Pacific. Cu excepția Noii Zeelande și a Noii Guinee, insulele au dimensiuni mici, fiind de origine coraligenă și vulcanică. Unele sunt state independente (Fiji, Tonga etc.), iar altele sunt teritorii dependente de alte țări (Samoa Americană, Hawaii, Polinezia Franceză etc.).
Povești de la catedră 25: Plecarea de la gimnaziu
Am avut și ultimele ore la gimnaziu; din septembrie voi preda doar la liceu. Despărțirea de acești copii nu a fost ușoară. La întâlnirea finală mi-au prezentat în compuneri impresiile lor despre oră, ce le-a plăcut, ce nu le-a plăcut... Multe m-au sensibilizat, au compus poezii, și-au ales cuvintele. Copii...
Povești de la catedră 24: Plângăcioșii
Poate sunt cam sadic, dar chiar mi se par simpatici plângăcioșii. Nu văităreții din nimic la orișice ocazie, că lecția e prea grea, că testul e prea lung, că setea îi doboară..., ci aceia care efectiv plâng din pricina notelor. Varsă lacrimi, valide sau de crocodil, pentru „copilăria distrusă” și pentru viitorul compromis, stârnind uneori valuri de compasiune în jur: „Profu’ e terorist! Chinuie elevii.”
Povești de la catedră 23: Școala ideală
În școala ideală profesorul și elevul lucrează în armonie. Elevii între ei asemenea. Aceștia vin de plăcere și se simt bine. Școala perfectă este mai curată și mai confortabilă, cu mobilier mai rezistent și aer condiționat. Colegi mai civilizați și mai disciplinați. Fără bullying și fără gălăgie. În general există mai mult respect între toți.
Povești de la catedră 22: Vals adolescentin
Și sufletul dansează în ritmuri amețitoare, atingând apogeul grației pe la vârsta adolescenței. Dansul nu se poate numi altfel decât VALS, de la Vise, Aspirații, Libertăți, Speranțe... Anii curăției, ai iubirii și ai năzuințelor celeste.
Povești de la catedră 21: Gânduri la final de clasa a VIII-a
La finalul primului meu an, am cerut elevilor să îmi scrie aspectele plăcute lor la ora de geografie, nemulțumirile și sfaturile de îmbunătățire a lecțiilor, precum și o opinie vizavi de utilitatea celor învățate. M-au impresionat mesajele copiilor, cu precădere al unei eleve de clasa a VIII-a.