Etajarea vegetației în România (activitate practică - cls. a VIII-a)


          În fiecare an am făcut cu clasa a VIII-a această aplicație și de fiecare dată copiii au fost foarte încântați. După ce facem lecția despre vegetație și faună, aloc apoi o oră întreagă acestei activități, dar aproape în fiecare caz elevii sunt nevoiți să termine singuri acasă. Scopul este de a realiza o reprezentare grafică sugestivă a etajelor de vegetație din România, exercițiu în urma căruia elevii își dezvoltă:


- cunoștințele legate de vegetație și faună;
- își dezvoltă sensibilitatea artistică (natura sensibilizează întotdeauna);
- acuratețea și lucrul ordonat, fiind absolut necesar să se respecte unele reguli privitoare la altitudine;
- creativitatea și originalitatea;
          Apropo de ultima liniuță, constat mereu că elevii au o tendință nocivă de a copia pur și simplu schița orientativă și explicativă făcută de mine pe tablă, imitație dusă la extrem într-un sistem de învățământ românesc care încurajează foarte puțin creativitatea. Le spun: „Nu trebuie să copiați exact de pe tablă! Veniți cu ideile voastre! Fiți originali!” etc. Încurajându-i, vin și roadele: am văzut pe reprezentările lor urși, vulpi, iepuri, orașe, pârtii de schi, telescaun, Transfăgărășanul, cascade și multe altele.
          Bun, deci elevilor le trebuie:
- o bucată din carton pe care se poate desena (un dosar plic este perfect);
- culori;
- creion, radieră, riglă;
- foarfecă, să decupeze la sfârșit;
          Mai întâi desenează conturul reliefului, fixează altitudinea de la 0 m la 2544 m, apoi, în funcție de altitudine, reprezintă zonele și etajele de vegetație, plus alte elemente, mai întâi în creion, apoi în culori. La sfârșit, după ce se decupează, profesorul acordă note sau punctaje. Se poate lucra individual sau în perechi. Iată mai jos câteva reprezentări! Care vă place cel mai mult? Voi reveni și cu alte idei de activități practice pentru ora de geografie.













de Ionuț Tudose
20.02.2018

3 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...