Legile naturale ale școlii


1. Niciodată elevii nu vor aprecia cu adevărat un profesor ”din lumea lor”, ”de treabă”, deoarece un profesor cu personalitate lipsită de mister, distanțare și oarecare superioritate nu atrage și nu captivează prin nimic.




2. În general, atenția și respectul elevilor pentru un profesor cresc direct-proporțional cu numărul de ore ținut de acesta la clasa respectivă.

3. Întotdeauna atenția și respectul elevilor pentru un profesor cresc direct-proporțional cu respectul profesorului pentru elevi.

4. Familia poate clădi caractere de aur sau le poate distruge total. Școala nu are niciodată această putere de influență radicală.

5. Niciun elev nu este mai bun decât altul la toate capitolele. Cu atât mai puțin elevii de nota 10 pe linie. Prejudecata cultivată chiar și de profesori, conform căreia elevul de 10 pe linie este cel mai bun la toate aspectele, inhibă restul elevilor să-și dezvolte pasiunile și abilitățile înnăscute.

6. Niciodată cei mai buni elevi la învățătură nu au inteligența logică cea mai dezvoltată.

7. Niciodată cei mai buni elevi la învățătură nu vor deveni în viață cei mai satisfăcuți profesional.

8. După o perioadă oarecare, cei mai bucuroși să-și revadă profesorul sunt elevii ”obscuri” ai clasei, cei cărora profesorul abia le învățase numele... Foștii elevi lingușitori sunt acum total indiferenți și reci.

9. Elevii încearcă să intre în grațiile profesorului la fel cum adulții încearcă să se pună bine cu șefii sau cu alți oameni de la care pot trage foloase.

10. Niciodată elevii nu sunt interesați de ceea ce profesorul își imaginează că i-ar putea interesa.

11. În realitate nu există elevi slabi sau proști, ci doar talente îngropate în noroi de familie, societate, școală, prieteni, sărăcie...

12. Niciodată elevii nu vor face ceea ce zice profesorul, ci ceea ce face el.

13. ”Cel mai bun liceu din județ” nu este de fapt cel mai bun, pentru că se intră în cls. a IX-a cu medii de 9.70 și se iese, la bac, cu medii de 9.20. Adevăratele licee bune sunt cele care au medii la bac mai mari decât la admitere.

14. Cum îl percep elevii pe director? La ciclul primar: o fantomă inexistentă. La gimnaziu: marele bau-bau în carne și oase. La liceu: marele perdant.

15. Cum îi percep profesorii pe elevi? Ciclul primar: ce simpatici sunt! Gimnaziu: ce antipatici sunt! Liceu: ce apatici sunt!

16. Cu cât colectivul de profesori este mai mare, cu atât crește și probabilitatea de a fi scindat în grupulețe, bisericuțe, răceală și acreală...

17. Elevii (și viitorii adulți) sunt 75% ceea ce sunt părinții lor, 15% formarea dată de școală și 10% influența altor factori. De ce toată lumea dă vina pe școală, când părinții sunt curvari și bețivi!?

18. Cei mai buni elevi la învățătură provin din familii cu potențial financiar mediu, dar stabilizate comportamental și emoțional (fără alcoolism, situații conflictuale grave, divorțuri).

19. Elevii buni la învățătură au în general și rezultate sportive satisfăcătoare (dacă nu au probleme de sănătate). Explicația este foarte simplă: amândouă aspectele depind foarte mult de seriozitatea și ambiția fiecăruia.

20. În general, dacă directorul este permisiv și îngăduitor, colectivul de profesori va fi dezbinat și neserios. În schimb, dacă directorul este strict și autoritar, profesorii vor fi mai prietenoși între ei și mai serioși la ore.

21. În spatele oricărui elev obraznic și agresiv există o poveste tristă în familie (bătăi, alcoolism, curvie, divorțuri, decese).

22. Până la cls. a VIII-a (uneori și la liceu) elevul este mai atras de personalitatea și moralitatea profesorului decât de disciplina pe care o predă. Dacă acesta atrage prin caracterul său, cu siguranță elevul va iubi și materia sa, însă niciodată nu va iubi materia unui profesor imposibil.

23. Profesorii pe care nu îi ascultă elevii la oră, sunt aceia care nu-l ascultă pe inspector la consfătuiri. Și unii și alții se află în locuri unde nu-și doresc să fie și sunt forțați să asculte ceea ce nu vor să audă.

24. Elevii nemulțumiți de profesor și de metodele sale, care se plâng zgomotos la director și diriginte, sunt întotdeauna elevii mediocri ai clasei, niciodată cei mai buni.

25. Cu cât comunitatea este mai mică și mai izolată, cu atât profesorii sunt mai respectați.

26. Cu cât orașul este mai mare, cu atât percepția profesorilor asupra propriei vestimentații este mai deformată: fie spre lux debordant, fie spre indiferență. Echilibrul vestimentar este specific orașelor mici și medii.

27. Dacă s-ar da note pe abilitățile practice, elevii din mediul rural i-ar surclasa pe cei din mediul urban. Primii știu să taie lemne, să facă mâncare, să mulgă vaca... Cei de la oraș știu să joace Minecraft.

28. Presiunea exercitată pentru efectuarea temelor și învățarea lecțiilor la liceu mai mult ca la cls. I cu siguranță va avea doar efectul invers decât cel dorit de părinte. Un adolescent controlat în totalitate de părinți nu va reuși pe niciun plan al vieții.

29. În privința notelor elevii au starea interioară cea mai echilibrată când sunt evaluați corect, fără note umflate sau micșorate artificial. Ei se află la vârsta când personalitatea li se conturează radical după anumite modele, iar cinstea zicalei ”după muncă și răsplată” constituie un astfel de model.

30. În percepția elevului doar ceea ce este scris în caiet trebuie învățat, iar ceea ce se discută sau se face practic înseamnă pălăvrăgeală pentru a umple timpul. Dacă scrie prea mult (pentru a consemna tot ce e important), elevul este nemulțumit că se aplică metode de-acum 100 de ani. Dacă scrie prea puțin și în restul timpului se aplică metode moderne, nu mai e atent, pentru că doar ceea ce rămâne în caiet e important...

31. Întotdeauna un profesor, care nu își ascultă elevii, va avea elevi, care nu-și ascultă profesorul.

32. Când un elev ia cuvântul, colegii săi încep mereu să vorbească între ei.

33. Ziua în care elevii studiază cel mai mult este cea dinaintea examenelor.

34. Băncile duble vor fi întotdeauna împărțite de colegi, printr-o linie trasată cu pixul, în ”două părți egale”.

35. Cele mai interesante informații despre personalitatea unui elev pot fi găsite pe ultima pagină a caietului: desene, versuri, trupe muzicale, dialoguri cu colegul de bancă, pasiuni etc.

36. Textele lecțiilor notate prea repede deformează scrisul elevului, transformându-l treptat din scris de mână în ”scris de tipar”. Caligrafia disciplinează, sensibilizează și conturează individualitatea elevului. În ciuda acestui fapt, ea este totalmente ignorată de profesori, mai ales la gimnaziu și liceu.

37. Apucăturile rele pot fi sesizate de la vârste foarte fragede. Ignorate de părinți și profesori, acestea vor răbufni peste câțiva ani. Observate și corectate la timp nu vor mai avea energie de manifestare mai târziu.

38. La țară și în orașele mici elevii cred că ”în orașele mari copiii învață mai bine fiindcă sunt mai bogați și au condiții mai bune”. În orașele mari persistă prejudecata că ”la celelalte licee/ școli din oraș se învață mai bine”. În București elevii cred că la țară se învață mai bine deoarece ”elevii sunt mai amărâți, dar mai ambițioși, dorind să-și depășească propria condiție”. Deci percepția generală în rândul elevilor este aceea că ”în altă parte se face carte mai multă”.

39. Interesul general pentru școală scade odată cu vârsta, în special din cauza metodelor, a profesorilor și a bazei materiale școlare insuficiente și ineficiente, dar și a altor factori (demotivarea, adicția față de jocuri pe computer etc.).

40. Nu doar elevii percep în mod negativ lipsa de entuziasm, plictiseala și dezinteresul profesorului, ci și profesorul se molipsește cu indiferența elevilor.

de Ionuț Tudose
06.01.2017

3 comentarii:

  1. Pentru a fi iubit de elevi, un profesor trebuie sa stie cum sa se apropie de acestia.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu intotdeauna invatam la scoala de la profesorii care erau de treaba, niciodata nu am suportat severitatea dascalilor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Un profesor ar trebuii sa se faca iubit.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...