Pregătire BAC: Cum rezolvăm Subiectul al II-lea

          Continuăm astăzi cu modul de rezolvare a Subiectului al II-lea din cadrul probei de Geografie. Acesta se referă la Geografia României, iar subpunctele sunt construite foarte asemănător cu cele de la Subiectul I (despre Geografia Europei). Am ales tot varianta din 2015. Citiți și observațiile mele de la final! Pentru alte materiale despre BAC, click aici. Pentru nelămuriri, lăsați un comentariu și vă voi răspunde!





Fig.1. Cerințele Subiectului al II-lea

Iată cum se transcriu rezolvările în mod corect pe foaia de examen:

Subiectul al II-lea
A. 1. Brașov
2. Buzău

B. 1. București
2. Sfântu Gheorghe
3. Podișul Mehedinți

C.  1. a.       2. d.       3. a.       4. c.       5. b.

D. Unitatea de relief marcată pe hartă cu litera F este Grupa montană a Carpaților Moldo-Transilvani, iar unitatea de relief marcată cu litera G sunt Subcarpații de Curbură. Altitudinea maximă a Carpaților Moldo-Transilvani este de 2100 m (m-ții Călimani), în timp ce Subcarpații de Curbură nu depășesc 1000 m. În Carpații Moldo-Transilvani apar toate cele trei tipuri de roci (vulcanice, metamorfice și sedimentare), spre deosebire de Subcarpații de Curbură, care sunt alcătuiți doar din roci sedimentare. Culmile principale ale Carpaților Moldo-Transilvani sunt orientați pe direcție NV-SE, în timp ce culmile Subcarpaților de Curbură au dispunere arcuită, la exteriorul Carpaților.

E. 1. Condițiile climatice din acest etaj nu permit dezvoltarea arborilor: temperatura medie anuală sub 0°C și vânturi foarte puternice.

    2. Rocile sedimentare moi și instabile (argile, marne, nisipuri) cu prezență mare în Subcarpați reprezintă cauze ale numeroaselor alunecări de teren.



Observații și sfaturi:
- Dacă nu rezolvați cerințele în ordine, neapărat să scrieți în față numărul exercițiului!

- Nu înghesuiți rezolvările! Dacă vă veți da seama de unele greșeli, veți putea tăia și rescrie alături!

- Atenție! Dacă cerința începe cu următoarele formulări – precizați, notați, scrieți litera, scrieți răspunsul care completează, atunci răspunsul vostru va fi foarte scurt – o literă, o cifră, un cuvânt (de ex. la punctele A. – C.).

- În schimb, dacă subiectul vă cere să ”prezentați”, atunci răspunsul vostru va fi o frază sau câteva fraze (de ex. punctul E.).

- Atenție mare la formulările care induc în eroare! La punctul C. vi se cere foarte clar să notați pe foaia de examen litera corespunzătoare răspunsului corect, nu răspunsul corect.

- La punctul D. începeți rezolvarea precizând numele unităților de relief respective! Adică așa:
D. Unitatea de relief marcată pe hartă cu litera F este Grupa montană a Carpaților Moldo-Transilvani, iar unitatea de relief marcată cu litera G sunt Subcarpații de Curbură.

- La punctul D. ni se cere să precizăm trei deosebiri între relieful celor două unități. Totuși ni se mai specifică faptul că deosebirile trebuie să fie prezentate comparativ, nu separat. Rezolvarea va avea 4 fraze:
          * precizarea denumirilor unităților de relief;
          * diferența 1;
          * diferența 2;
          * diferența 3;

          Hai să reluăm rezolvarea de la D:
- Unitatea de relief marcată pe hartă cu litera F este Grupa montană a Carpaților Moldo-Transilvani, iar unitatea de relief marcată cu litera G sunt Subcarpații de Curbură. (am precizat unitățile de relief).
- Altitudinea maximă a Carpaților Moldo-Transilvani este de 2100 m (m-ții Călimani), în timp ce Subcarpații de Curbură nu depășesc 1000 m (diferența 1, despre altitudine).
- În Carpații Moldo-Transilvani apar toate cele trei tipuri de roci (vulcanice, metamorfice și sedimentare), spre deosebire de Subcarpații de Curbură, care sunt alcătuiți doar din roci sedimentare (diferența 2, despre tipurile de roci).
- Culmile principale ale Carpaților Moldo-Transilvani sunt orientați pe direcție NV-SE, în timp ce culmile Subcarpaților de Curbură au dispunere arcuită, la exteriorul Carpaților (diferența 3, despre orientarea culmilor).

- Sesizați modul de construire a diferențelor! Trebuie să folosiți construcții de genul ”spre deosebire de”, ”în timp ce”, ”mai ridicate decât”, ”deosebite față de” etc.

- La punctul E. avem de prezentat câte o cauză. Deci nu vom răspunde sec ”E.1. Condițiile climatice” sau ”E.2. Rocile”, ci vom încerca să dezvoltăm puțin. Adică așa:

E. 1. Condițiile climatice din acest etaj nu permit dezvoltarea arborilor: temperatura medie anuală sub 0°C și vânturi foarte puternice.
2. Rocile sedimentare moi și instabile (argile, marne, nisipuri) cu prezență mare în Subcarpați reprezintă cauze ale numeroaselor alunecări de teren.


de Ionuț Tudose
6.12.2015

4 comentarii:

  1. Buna ziua, la subiectul 1 si subiectul 2 la subpunctul C pot exista mai multe raspunsuri sau doar unul singur ? (La testul acela grila ) . O alta intrebare ar fi ca daca se cere pt Marea Britanie sa se precizeze orase, unitati de relief etc se pot da din oricare cele 4 state din care e formata si e nevoie sa se si mentioneze din ce stat e orasul sau unit.de relief ? Multumesc .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua!
      - La subiectele cu alegere multiplă, de obicei o singură variantă de răspuns este corectă. Dacă ar fi mai multe oricum s-ar preciza clar în cerință.
      - Pentru Marea Britanie se pot da exemple din oricare dintre cele 4 provincii;
      - Numele corect al statului, pe care îl și recomand spre folosire la examen, este ”Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord”, sau varianta prescurtată ”Regatul Unit”;
      - Nu trebuie să precizezi provincia (Anglia, Scoția etc.)!;

      Ștergere
    2. La subpunctul C de la subiectele 1 si 2 , la testul grila , raspunsul corect este asa cum este pus de dvs , adica 1.d, 2.c ,3.a ..... direct cifra si litera , sau trebuie scris si ceea ce este scris dupa litera cum ar fi 2.d Campia Jijiei de exemplu

      Ștergere
    3. Cel mai bine este în varianta pusă de mine, mai ales că în cerință spune foarte clar să notați LITERA corespunzătoare răspunsului corect. Deci nu trebuie să scrii și ”Câmpia Jijiei”.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...