Turismul cultural in Scotia

          Regiunea de nord a Marii Britanii, numita si Scotia, a reusit sa evolueze diferit fata de restul insulei, datorita izolarii geografice, climei potrivnice si rezistentei scotienilor impotriva oricarui invadator. De la constructii romanice, cum ar fi zidul lui Hadrian, la fortificatii medievale precum castelul Stirling, monumentul William Wallace, castelul Urquhart, castelul Inverness sau orasul Edinburgh, Scotia este o marturie a imbinarii traditionalului cu modernul. Capacitatea de cazare a turistilor este generoasa, iar calitatea serviciilor satisface toate cerintele.
          Putem spune ca, datorita debutului revolutiei industriale in zona, si a muncii organizate in fabrici in premiera in lume, scotienii, si in general britanicii, au fost primii care au pus bazele primelor servicii turistice. Nevoia de spatii deschise a muncitorilor exploatati prin programe inumane de munca in industrie a dus la recreerea acestora in peisajele spectaculoase ale Scotiei.

          1) Introducere
          In primul rand putem spune ca Scotia a fost o zona caracterizata printr-o istorie indelungata, dar si prin realizari arhitecturale deosebite, fie ele constructii in scop militar sau in scop administrativ si comercial.[1] Aceasta istorie se impleteste cu arhitectura, dar si cu legendele si misticismul trecutului ce dau Scotiei cateva dintre brandurile culturale foarte cunoscute ale lumii.
          In aceasta lucrare vom analiza factorii ce au dus la dezvolatarea turismului cultural in Scotia, dar mai ales obiectivele turistice care fac din Scotia o mare atractie, nu doar pentru britanici, dar si pentru toata lumea.

Fig.1 Harta Scotiei

          2) Turismul cultural
          Turismul cultural - orice deplasare a unei persoane care satisface nevoia umana pentru diversitate, serveste la sporirea nivelului cultural al persoanei si produce contacte experiente si informatii noi.
          Turismul si cultura sunt in stransa legatura, din care beneficiaza amandoua prin intarirea atractivitatii si competitivitatii regiuniilor sau tarilor vizate. Cultura devine un element din ce in ce mai important al turismului, ce scoate in evidenta potentialul turistic al unei regiuni, in contextul unei piete saturate de oferte turistice.[6] In acelasi timp, turismul ofera mijloace importante de a imbogati cultura unei zone si de a crea un profit care la randul lui potenteaza logistica intretinerii unor monumente, situri si ajuta la dezvoltarea creativitatii. A crea o legatura puternica intre turism si cultura poate ajuta unele destinatii sa devina mai atractive si mai ales mai competitive pe piata turistica si sa prezinte oportunitati pentru viitoare investitii.[7]
          Legatura dintre cultura si turism a fost stimulata de numerosi factori:

          • Cererea
- Interes crescand pentru cultura, in mod special ca o sursa de a intari identitatea nationala intr-o lume ce se indreapta tot mai mult catre pierdera identitatii prin globalizare;
- Cresterea numarului persoanelor interesate de cultura, datorita cresterii nivelului de educatie la nivel global;
- cresterea sperantei de viata, rezultand crestera numarului de turisti pensionati, mai ales in tarile dezvoltate occidentale;
- Cresterea importantei bunurilor culturale nepalpabile, rezultand ca turistul cauta experiente, in loc de monumente si atat;
- Mobilitatea crescanda a populatiei, datorita imbunatatirii calitatii mijloacelor de transport

          • Oferta
- Dezvoltarea turismului pentru a crea locuri de munca;
- O crestere a volumului de cultura pus la dispozitie populatiei din zona respectiva;[8]
- Accesibilitate culturii datorita noilor tehnologii, ce favorizeaza turismul;
- Impunerea a noi destinatii turistice, dornice sa isi asume un rol de nisa in domeniul turismului

          3) Istoria turismului in Scotia
          Putem spune ca ideea de turism a aparut in Marea Britanie imediat dupa revolutia industriala ce a fost determinata de aparitia motorului cu abur, inventat in 1776 [9]. Nobilii englezi, dar si o parte a muncitorilor, incepand cu 21 februarie 1804, data primei calatorii cu trenul in sudul Tarii Galilor, au posibilitatea de a ajunge mult mai repede in zonele de interes, recreere, ce mai tarziu vor deveni turistice. Secolul XIX este momentul in care, pentru prima data in istorie, muncitorii si oamenii de rand au avut zile libere, iar dupa 1 Mai 1884, in Statele Unite la Chicago s-a proclamat reducerea numarului de ore de munca zilnica, de la 12 ore la 8 ore. Imediat acest lucru a fost adoptat si de britanici, permitandu-le timp liber de a explora imprejurimile. Cam din aceeasi perioada dateaza o ocupatie mai excentrica a britanicilor, si anume “hoinaritul”, ceea ce este pur si simplu o varianta traditionala a trekingului sau a mersului nordic. La inceputul secolului XX, chiar a existat o disputa in parlamentul Britanic, al carei obiect era existenta unor garduri de piatra ce obstructionau potecile pe care britanicii le foloseau in scop recreational. Tot in aceeasi perioada s-a facut referire la masinile noi aparute, ce pun in primejdie drumetii. Oricum, aceste evenimente ne duc la concluzia ca britanicii sunt mari amatori de miscare in aer liber, indiferent de vreme. O alta inventie ce a schimbat modul de organizare a timpului, a fost becul, inventat de Thomas Edisson in anul 1879, pe 22 octombrie. Aceasta inventie a permis oameilor sa faca anumite activitati si pe timpul noptii. La sarsitul secolului 19, doua inventii aveau sa modifice deplasarea turistilor catre siturile de interes, si anume automobilul si avionul. O data cu intratrea in secolul 20, oamenii au devenit interesati de explorarea ultimelor limite geografice (polul sud, Everestul).
          Scotia a devenit un punct de atractie pentru alpinistii britanici ce se antrenau pentru expeditii Himalayene. De altfel vremea potrivnica a Scotiei da posibilitatea unica in Marea Britanie de a schia, rezultand statiuni montane precum Aviemore. In anii 80 se face trecerea de la turismul pentru relaxare la turismul cultural, ce cauta experiente, frumuseti arhitecturale, naturale, ci nu doar odihna.[2]

          4) Principalele situri turistice
          Edinburgh (fig.2) - se afla pe malul sudic al estuarului Firth of Forth. Orasul vechi este pe lista UNESCO World heritage site. Cultural, acest oras inseamna Festivalul anual de arte, cel mai mare din lume, desfasurandu-se in luna August. Este cea mai mare destinatie turistica din Scotia si a doua din Regatul Unit, dupa Londra. Se remarca prin Edinburgh Castle si Royal Mile. Invatamantul superior este foarte vechi, datand din 1583 (University of Edinburgh
Fig.2 Intrarea in Edinburgh

          Glasgow (fig.3) - cel mai mare oras din Scotia si a doua destinatie turistica. Se gaseste pe raul Clyde, la 22 km de varsarea acestuia in Firth of Clyde. Se remarca prin arhitectura gotica si victoriana. Are o universitate de traditie fondata in 1451 (University of Glasgow).

Fig.3 Vechi si nou in Glasgow

          Stirling - orasel situat la 30 km nord vest de Edinburgh, ce se remarca prin castelul cu acelasi nume (fig.4), prin monumetul William Wallace (fig.5) si prin istoria zbuciumata a locului. Se spunea ca cel ce detine Stirling, detine Scotia.

Fig.4 Castelul Stirling, Curtea interioara

Fig.5 Monumentul William Wallace

          St Andrews (fig.6) - localitate cunoscuta pentru terenurile de golf si pentru universitatea din localitate, University of St.Andrews (fondata in 1410). Odinioara a fost capitala ecleziastica a Scotiei. Aici John Knox, vizionarul protestant si-a tinut prima predica.

Fig.6 St Andrews, Teren de golf

          Ben Neviss - cel mai inalt munte din Scotia (fig.7), avand o inaltime de 1343 m, constituind o Mecca pentru alpinistii britanici, fiind unul din singurele locuri din Marea Britanie unde se poate practica escalada pe gheata (versantul nordic). In fiecare an, in prima sambata din Septembrie se desfasoara cursa Ben Neviss, in care atletii trebuie sa parcurga cele 12 mile, cu o diferenta de nivel de 1340 m, in aproximativ 1h25 min, cat este recordul cursei.[4]

Fig.7 Ben Neviss

          Loch Ness (fig.8) - este un lac situat la 8 km de Inverness. Are 37 km lungime, 2,7 km latime maxima, 230 m adancime si este faimos pentru legenda “monstrului” din lac dar si pentru ruinele castelului Urquhart, unul dintre cele mai mari din Scotia, fiind aruncat in aer in anul 1692 intr-unul din conflictele regelui William cu Iacobitii.[5]

Fig.8 Loch Ness

          Monumetul Glenfinnan (fig.9) - marcheaza locul unde a inceput rebeliunea Iacobita impotriva regelui William. El se afla in apropiere de calea ferata ce leaga Fort William de Mallaig. Monumentul are o inaltime de 30 metri, iar in varf se afla statuia Highlander-ului necunoscut.[5]

Fig.9 Glenfinnan Monument Sursa: http://www.nowakpetr.com/photo_1464097.html;

          5) Capacitatea de cazare a regiunii
          Avand o afluenta turistica importanta, Scotia este impanzita de hoteluri, hosteluri, hanuri si pensiuni ce cuprind toata gama de preturi. Puteti gasi cazare in hosteluri chiar si in cele mai mici localitati (sub 5000 locuitori). In Scotia se gasesc 1250 hoteluri, peste 1000 de Bed & Breakfast-uri (ce sunt un hibrid intre hanuri si Hosteluri), plus varianta de a te caza la localnicii din localitatile mici, pentru a avea o experienta cat mai veritabila.

          6) Rolul turismului in economia Scotiana
          Scotia este o destinatie turistica foarte dezvoltata, ce a creat 200 000 de locuri de munca, preponderent in sectorul tertiar, ce aduce la bugetul regiunii aproximativ 4 miliarde de lire Sterline/an. In 2002, turistii din Marea Britanie au facut 18.5 milioane de vizite in Scotia, petrecand 64.5 milioane de nopti in hoteluri si cheltuind 3.7 miliarde de lire. Pe de alta parte, turistii straini au vizitat Scotia de 1.58 milioane de ori, petrecand 15 milioane de nopti la un hotel si cheltuind 806 milioane de lire sterline.
          Scotia este vazuta in general ca o destinatie curata si nemodificata de mana omului, cu un peisaj superb, o istorie complexa ce are ca marturie mii de situri istorice. Aceste situri include si multe marturii ale epocii preistorice, monoliti, camere mortuare, cercuri de pietre.[3] In concluzie istoria zbuciumata a Scotiei a creat un brand care atrage turisti din lumea intreaga. In afara de aceste calitati naturale ale Scotiei, localnicii au infiintat Visit Scotland, o agentie nationala de turism ce a pus la punct o strategie de marketing de nisa concentrat pe resursele deja existente ale Scotiei si pe dorinta in special a turistilor americani de a-si descoperi radacinile scotiene (Genealogy Tourism).

          7) Concluzii
          Scotia isi valorifica la maxim potentialul turistic prin construirea unui brand turistic ce deja are o fundatie solida, datorita folclorului, legendelor si filmelor despre scotia cunoscute in lumea intreaga;
          Avand si infrastructura necesara pentru punerea in aplicare a planurilor de management, experienta si atuurile naturale si arhitecturale, strategia de atragere a turistilor este un succes, mai ales intr-o epoca in care globalizarea este tendinta dominanta iar pastrarea traditiilor intr-o regiune, devine un element foarte atractiv.
          Scotia se bazeaza in special pe turismul cultural in care turistul are un rol activ in descoperirea obiectivelor turistice si nu este doar cautator de odihna si relaxare.
          Scotienii gasesc in turism o sursa inepuizabila de venit ce reprezinta o parte importanta din economia regiunii.

          Bibliografie
[1]Terry Charles Sandford-”A history of Scotland since the roman evacuation” Ed.Cambridge,University Press,1920
[2]Donald Hamilton-”A holiday history of Scotland”,London,Hogart Press 1986;
[3]Russel Muirhead-”Scotland”
[4]Gwen Cannon-”Scotland”,Paris Ed Michelin et Cil,2006;
[5]Ghid complet-”Marea Britanie”,Editura Aquila,1993 Oradea;
[6]”The impact of culture on tourism” – ISBN- 978-92-64-05648-0 © OECD 2009 http://www.em.gov.lv/images/modules/items/OECD_Tourism_Culture.pdf;
[7] Bob McKercher,Hilary Du Cros-”Cultural tourism:the partenership between tourism and cultural heritage management”,Routledge,2002;
[8] Antonia Besculides,Martha E.Lee and Peter J.McCormick“Resident's perception on the cultural benefits of tourism”,Northern Arizona University,2002;
[9] AJ Durie “Scotland for the holidays: a history of tourism in Scotland, 1780-1939” ,2003 Tuckwell Press;

Autor: Eugen Lucian Casparian
02.09.2011

Un comentariu:

  1. Ati ales un subiect fain. Frate-miu si-a petrecut luna de miere acolo si i-a placut foarte mult. Cum am zis, e un ghid complet aici :D

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...