Harta vulnerabilitӑţii biciclistului bucureştean în trafic

          Vӑ propunem sӑ realizӑm împreunӑ o hartӑ a vulnerabilitӑţii biciclistului în traficul zonei centrale a Capitalei. Utilitatea ei este evidentӑ. Sӑ cunoaştem punctele şi zonele fierbinţi pentru biciclişti înseamnӑ sӑ avem un plus de concentrare cȃnd strӑbatem zonele respective. Dacӑ suntem începӑtori sau ne este teamӑ de traficul bucureştean, vom avea o imagine a acelor zone periculoase, pe care le vom evita.

Fig.1. Hai sӑ reducem accidentӑrile prin identificarea zonelor periculoase!
          Spaţiul analizat
          Pentru acest studiu am ales zona centralӑ a Capitalei (fig.2) din cȃteva motive:
- Aproape toţi bicicliştii strӑbat aceastӑ zonӑ
- Este zona de interes maxim pentru biciclişti
- Am ales o zonӑ cȃt mai restrȃnsӑ a Bucureştiului pentru ca teritoriul sӑ fie cȃt mai bine acoperit de datele furnizate.

Fig.2. Zona Centralӑ a Bucureştiului. Delimitare. Click pe imagine pentru a mӑri.

          Delimitarea spaţiului am fӑcut-o pe axe de circulaţie majore, incluse şi ele în spaţiul de analizӑ (vezi fig.2): Pasaj Basarab – Şos. Grozӑveşti – Şos. Panduri – Bd-ul Tudor Vladimirescu – Şos. Viilor – Calea Şerban Vodӑ – Bd-ul Tineretului – Şos. Mihai Bravu – Şos. Nicolae Titulescu – Pasaj Basarab.

          Cum va arӑta harta
          Va fi compusӑ din categorii de vulnerabilitate, de la minimum la maximum. La categoriile respective vom adӑuga scurte comentarii, sfaturi, sugestii pentru biciclişti. Aceasta va rezulta din combinarea a 6 hӑrţi, pe care le vom afişa de asemenea pe site.
          1. “Harta morţii”. Va evidenţia zonele în care au avut loc accidente în urma cӑrora bicicliştii au decedat.
          2. “Harta accidentelor”. Va reprezenta zonele în care au avut loc accidente (bicicliştii nu au decedat).
          3. “Harta discomfortului biciclistului bucureştean în trafic”. Va evidenţia zonele în care bicicliştii simt nesiguranţӑ din cauza traficului. Zonele vor avea grade diferite de intensitate, în funcţie de semnalӑrile d-voastrӑ în chestionar.
          4. “Harta agresivitӑţii cȃinilor comunitari”. Va evidenţia zonele în care bicicliştii au probleme cu patrupezii. Zonele vor avea grade diferite de intensitate.
          5. “Harta pietonilor neatenţi”. Va evidenţia zonele în care bicicliştii au probleme din cauza pietonilor.
          6. “Harta obstacolelor”. Va evidenţia zonele cu alte probleme create bicicliştilor: gropi, asfalt vӑlurit, şantiere, semne de circulaţie prost amplasate etc. Aceste 6 hӑrţi au caracter evaluator.

          Foarte important
          Pentru acest studiu urmӑrim vulnerabilitatea biciclistului în trafic / pe asfalt / pe drum. Lui se va adresa aceastӑ hartӑ. Dupӑ cum veţi vedea nu urmӑrim bicicliştii care se deplaseazӑ pe pista de biciclete / pe trotuar / în parcuri / pe rampe etc.

          Cum vom realiza harta
          În funcţie de datele furnizate de d-voastrӑ prin completarea chestionarului on-line, pe care îl gӑsiţi la adresa aceasta:
https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/viewform?hl=en_US&pli=1&formkey=dGNjQ1UydnZucUt1bUZRZTktLUlCMlE6MQ#gid=0

          Veţi completa chestionarul urmӑrind în paralel harta Open Street Map (fig.3) pe care veţi putea naviga, veţi putea da zoom in, zoom out pentru a vedea denumirea strӑzilor şi pentru a vӑ putea orienta mai bine în teren, pentru a da rӑspunsuri cȃt mai exacte în chestionar. Aceste date le voi introduce într-un program GIS (Sisteme informaţionale geografice) în care voi realiza harta.


View Larger Map

Fig.3. Navigaţi pe harta aceasta cȃnd completaţi chestionarul!

          Corectitudinea hӑrţii finale, a vulnerabilitӑţii biciclistului în trafic, va depinde de corectitudinea rӑspunsurilor d-voastrӑ şi de numӑrul cȃt mai mare de chestionare completate. Harta va fi gata dupӑ ce voi considera cӑ sunt îndeajuns de multe chestionare completate. Completarea chestionarului vӑ poate solicita 15 – 35 minute. În figura de mai jos este un exemplu de rӑspuns la chestionar.

Fig.4. Un exemplu de rӑspuns pentru întrebӑrile 8 şi 9.

         Vom reveni aşadar cu rezultatele, harta şi concluziile studiului într-un articol viitor. Vӑ rugӑm sӑ popularizaţi acest demers în anturajul bicicliştilor bucureşteni, pentru ca momentul concluziilor sӑ vinӑ cȃt mai repede.
___
Dacă ți-a plăcut acest articol, mă poți susține pentru munca depusă printr-o donație.

Autori: Ionuţ Tudose, Valentina Gabur
Data: 13.06.2011

10 comentarii:

  1. http://www.ciclism.ro/forums/index.php/topic/2114-lista-punctelor-negre-locurile-cu-cel-mai-mare-numar-de-incidente-rutiere-in-buc/page__pid__288229#entry288229 - ceva similar facut de politia capitalei, in 2008-2009

    RăspundețiȘtergere
  2. Stii sa identifici traseele optime cu network analyst, tinand seama de diverse costuri?
    Ps: nu pot sa imi folosesc calitatea de "blogger" pe care mi-a oferit-o wordpress-ul, asa ca scriu tot ca anonim...
    Andreea

    RăspundețiȘtergere
  3. Iti dau ceva sa citesti? E un fel de articol. Trateaza problema drumului optim si iti arata cum merge network analyst. Poate aplici si tu la studiul tau cu biciclistii.
    E facut de mine pentru Craiova... :D
    Andreea

    RăspundețiȘtergere
  4. Este un program cu finantare UE? ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. A fost finalizat acest proiect ? Am vazut ca a fost inclus in programul intalnirii Open GIS de la Timisoara 2012 . As dorii sa scriu despre rezultate, in comunitatile de biciclisti Facebook si pe situl povesticalatoare.ro

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut! Chestionarul este inca deschis, insa nu se ingramadesc oamenii sa il completeze, din doua motive:
      - Nu e popularizat pe net.
      - Iar acolo unde l-am prezentat (pe cel mai mare forum al biciclistilor - ciclism.ro) nu am primit aproape nicio sustinere. Oamenii au considerat ca rezultatele nu ar fi relevante, altii m-au ironizat etc.
      Eu consider ca am fost destul de clar in articolul acesta asupra ceea ce urmaresc, iar daca cineva considera util acest mic studiu, il invit sa completeze chestionarul. Deocamdata sunt putine completate, dar daca bloggerii biciclisti l-ar populariza, atunci s-ar completa repede un numar destul de mare. Asa as putea apoi sa centralizez rezultatele si sa le dau finalitate.
      Cat despre includerea in programul OpenGis Timisoara 2012 nu stiu despre ce e vorba, de asta te rog sa imi zici si mie mai multe detalii! Ionut

      Ștergere
    2. Am facut asocierea cu prezentarea "Aplicație cartografică pentru analiza câinilor comunitari din municipiul București
      Alina Ristea"

      de la : http://earth.unibuc.ro/osgeo/timisoara2012

      Noi am scris despre el in http://www.povesticalatoare.ro/2012/05/03/harta-vulnerabilitatii-biciclistului/ au fost cam 200 de vizualizari.

      Incerc sa mai fac o campanie pe facebook.

      Cu bine ,

      Ștergere
  6. Nu am nimic de castigat in urma acestui mic studiu, nu iau nici bani de nicaieri, nu castig nici grade, nici functii, nici auto-lăudăroşenie pusă în CV. De altfel ideea acestei analize este una foarte simplă, iar pentru finalitate nu necesită din partea mea un mare efort. Sunt biciclist si geograf. Am vrut doar sa imi folosesc cunostiintele de geografie si GIS ca sa vin in ajutorul unora ca mine (biciclisti). Atata tot. Spun asta, ca poate unii nu vor sa participe, crezand ca imi fac mie vreun bine :P

    RăspundețiȘtergere